اتباع خارجی مهاجرت اتباع افغانستانی عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: افکار عمومی داخل ایران تصور می‌کند

1401\09\23 19:48:10


برخی فکر میکنند اکثر اتباع غیر مجاز هستند. لزوم تغییر نگرش مردم در خصوص حضور مفید اتباع افغانستانی

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: افکار عمومی داخل ایران تصور می‌کند اتباع ساکن در کشور بیشتر غیر مجاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست تخصصی تشکل‌های تخصصی، فعالان و متخصصان مسائل مهاجرین افغانستانی عصر امروز در خانه اندیشه ورزان برگزار شد.

مصطفی جهانبخش پژوهشگر دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این نشست و در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم پیش نویس طرح سازمان ملی مهاجرت به طور صد در صدی مورد رضایت همه باشد. باید زمان بدهیم تا این طرح به تدریج انتظارات حاکمیت و اتباع خارجی خصوصصا افغانستانی را برآورده سازد و به تدریج خواسته‌ها محقق شود. وی با بیان اینکه باید اطلاعات مهاجرین به صورت دقیق رصد شود؛ گفت: فعالان در این عرصه خیلی خوب کار نکردند.

فعالان حوزه مهاجرت باید توجه کنند نگاه مردم به مهاجرین نگاه مناسبی نیست. با این نگاه نمی‌توان از پتانسیل حضور مردم افغانستان در کشور استفاده کرد. عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: اولین درخواست من از فعالان حوزه مهاجرت تلاش برای تغییر دیدگاه مردم ایران نسبت به مهاجرین افغانستانی است.

نکته دیگری که باید در این مسئله توجه کرد این است که اتباع افغانستانی باید خودشان پیگیر اجرای قانون باشند. باید آنقدر مطالبه خود را مطرح کنند تا به قانون مطرح شود. وی با بیان اینکه بسیاری از دغدغه‌های اتباع در چهارچوب قانون حل می‌شود گفت: قانون متر و معیار حل مشکلات اتباع است.

ما تا آمار مناسبی از اتباع مجاز و غیر مجاز به کمک قانون نداشته باشیم نمی‌دانیم اتباع مجاز به چه تعداد است. افکار عمومی داخل ایران هم تصور می‌کند اتباع بیشتر غیر مجاز است.. .


بازنشر از : مهر

اتباع خارجی

مهاجرت

اتباع افغانستانی


تعمیر پکیج دیواری