معاونت پرستاری وزارت بهداشت بوشهر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بوشهر- مشاور اجرایی

1401\09\23 23:47:05


اجرای قانون پرستاری مرهون نگاه ویژه مقام معظم رهبری است

بوشهر- مشاور اجرایی معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه قانون تعرفه خدمات پرستاری که مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیز به همراه دارد با فرمان مقام معظم رهبری حالت اجرایی گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا علی‌نژاد چهارشنبه شب در حاشیه نشست با مدیران پرستاری بیمارستان‌های استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: عزم راسخ دولت سیزدهم قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال اجرایی می‌شود.

وی افزود: اهتمام همه متولیان وزارت بهداشت به‌ویژه مقام عالی وزارت و تأکید آنان بر اجرای کامل این قانون است. وی با اشاره به اصلاح مبالغ واریزشده به‌حساب مشمولین قانون تعرفه خدمات پرستاری عنوان کرد: مبالغی به‌صورت علی‌الحساب به‌حساب مشمولین قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری واریز شد که قطعاً نیازمند اصلاح است و پس از انجام اصلاحات نهایی در پرداخت‌های بعدی اعمال خواهد شد. علی‌نژاد ادامه داد: تلاش شده است تا در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این خدمات در سرانه خدمات بیمه‌ای قرارگرفته و پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد باشد و در سیستم HIS به ثبت برسد.

وی تصریح کرد: بدون شک همه پرستاران و پرسنلی که شامل این طرح می‌شوند پرداختی عادلانه‌ای خواهند داشت. اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری زمینه‌ساز افزایش رضایتمندی مردم از خدمات می‌شود مشاور اجرایی معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: با اجرای کامل این قانون شاهد بهبود کمیت و کیفیت خدمات و افزایش سطح رضایتمندی مردم خواهیم بود. علی‌نژاد با ذکر نام و یاد شهدای مدافع سلامت در دوران کرونا گفت: در دوران کرونا شاهد ایثار کادر پزشکی، پرستاری و درمان بودیم و عزیزانی در کنار مدافعان سلامت وارد بیمارستان‌ها شدند که ایثار و ازخودگذشتگی آنان بی‌نظیر بود.

نیروهای پرستاری شرکتی و ۸۹ روزه مورد بی‌مهری و بدعهدی قرار گرفتند وی عنوان داشت: انصافاً این عزیزان که در قالب نیروهای شرکتی و ۸۹ روزه به خدمت پرداختند مورد بی‌مهری و بدعهدی قرار گرفتند و با فروکش کردن کرونا به دلایلی وعده استخدامی آنان نیز به فراموشی سپرده شد. به دنبال احقاق حق نیروهای پرستاری شرکتی و ۸۹ روزه هستیم علی‌نژاد تصریح کرد: وزارت بهداشت، معاونت پرستاری با پیگیری‌های ویژه از طریق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به دنبال احقاق حق این عزیزان است. این مقام مسئول در معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: امیدواریم سازمان امور استخدامی نیز شیرینی ایثار و زحمات این قشر در دوران کرونا را با استخدام و تبدیل وضعیت آنان دوچندان نماید.

کمبود پرستار در کشور موضوعی انکارناپذیر است وی درباره کمبود نیروی پرستاری در کشور نیز چنین گفت: پوشش پرستار در بیمارستان‌های کشور کمبود آن موضوعی است انکارناپذیر، که نتیجه آن کاهش کمی و کیفی خدمات ارائه‌شده است. دکتر علی‌نژاد ادامه داد: اطلاعات و داده‌های کمبودها و ظرفیت‌ها با سازوکارهای مختلفی احصا شده و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند و ظرفیت‌های موردنیاز به سازمان استخدام کشوری اعلام‌شده است. وی تصریح کرد: امیدواریم این چالش میان وزارت بهداشت، سازمان استخدامی کشوری و سازمان برنامه‌وبودجه حل‌وفصل شده و این کمبود نیرو در حوزه پرستاری و کمک پرستاری نیز برطرف شود.

ایجاد پانسیون‌های پرستاری زمینه افزایش ماندگاری پرستاران مشاور اجرایی معاون پرستاری وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه امور رفاهی و پانسیون‌های پرستاری نیز یکی دیگر از اولویت‌های معاونت پرستاری است بیان کرد: در سال‌های گذشته در مناطق کمتر برخوردار و مرزی پانسیون پزشکان احداث‌شده است اما برای ماندگاری پرستاران عزیز در بیمارستان‌ها نیز نیازمند تعمیر، تجهیز و احداث پانسیون پرستاری هستیم. وی با اشاره به انجام مطالعات ویژه در این حوزه نیز گفت: اطلاعات و نیازمندی‌ها این حوزه نیز احصاء شده و مورد موافقت معاونت توسعه نیز قرارگرفته است. دکتر علی‌نژاد تصریح کرد: این نیازمندی‌ها با مساعدت سازمان برنامه بودجه مورد موفقت اولیه نیز قرارگرفته است و امیدواریم در پایان سال جاری و سال آینده این موضوع نیز حل‌شده و کار توسعه پانسیون‌های پرستاری نیز تکمیل شود.

ارائه خدمات منظم و یکپارچه با ایجاد صلاحیت حرفه‌ای جامعه پرستاری وی بابیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه پرستاری است خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد صلاحیت حرفه‌ای برای جامعه پرستاری هستیم تا با ایجاد کد صلاحیت حرفه‌ای، خدمات را منظم و یکپارچه کنیم. مشاور اجرایی معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: از طرفی طرح ارتقا شاخص‌های کمی و کیفی مراقبت‌ها نیز نیازمند اعتباراتی است که پیگیر ایجاد اعتبارات جداگانه برای این موضوع هستیم. دکتر علی‌نژاد خاطرنشان کرد: اصلاح ساختاری نیز یکی دیگر از مواردی است که امیدواریم با به ثمر نشستن آن دفاتر پرستاری ستاد را افزایش داده و در سطح دانشگاه‌ها نیز مدیریت دفتر پرستاری را ارتقا دهیم و حتی در بعضی نقاط برای استقلال بیشتر حوزه پرستاری، ساختار معاونت پرستاری را ساماندهی نمائیم..

.


بازنشر از : مهر

معاونت پرستاری وزارت بهداشت

بوشهر

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی


نمایندگی بوتان تهران