قم جامعه الزهرا(س) زنان قم- عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: جریان غربی فمینیستی، تمام لغات و واژ

1401\11\01 23:18:18


تمام واژه‌ها در حوزه زنان به سود اندیشه فمینیستی مصادره شده است

قم- عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: جریان غربی فمینیستی، تمام لغات و واژه‌های حقوقی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی در حوزه زنان و خانواده را به سود اندیشه فمینیستی مصادره کرد.

فریبا علاسوند در همایش بین المللی بانوان مؤثر جهان با حضور بانوان فرهیخته حوزوی و جمعی بانوان تأثیرگذار از ۲۳ کشور جهان که عصر امروز (شنبه، اول بهمن) در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به موضوع شفافیت معناشناختی بین اندیشه اسلامی و اندیشه غربی درباره زن پرداخت و با بیان اینکه این موضوع بسیار مهم و گسترده است، اظهار داشت: منشأ اختلاف نظر ما با جهان غربی و اندیشه فمینیست، بحث حقوق و فقه اسلامی نیست.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: امروز قرائت از اسلام معروف به قرائت شیعی در ایران حاکم است و در این سفری که به ایران داشتید، مستقیماً متوجه پیشرفت زنان ایرانی در این فقه شیعی شدید، اینکه فقه اسلامی در چارچوب اندیشه شیعی مانع پیشرفت زنان است، توهمی بیش نیست و منشأ اختلاف به یک بحث بزرگ‌تر برمی‌گردد که اختلافات معناشناختی است که بر اساس چند مسئله مورد توضیح قرار می‌گیرد. تمام واژه‌ها در حوزه زنان به سود اندیشه فمینیستی مصادره شده است علاسوند بیان داشت: جریان غربی فمینیستی کاری انجام داده و آن اینکه تمام لغات و واژه‌های حقوقی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی در حوزه زنان و خانواده را به سود اندیشه فمینیستی مصادره کرده و پرچم دفاع از حقوق زنان را به دست گرفته است. وی افزود: اگر کسی بخواهد از الگوی دیگری به جز الگوی فمینیستی برای نجات زنان استفاده کند، به آنها تهمت و انگ تبعیض و ظلم به زن زده می‌شود.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ماده یک کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان، عنوان کرد: در این کنوانسیون، نقش زن در تأهل هیچ تأثیری در نظام حقوقی و ساختار اجتماعی نباید داشته باشد و این مسئله، مصادره کردن معنای تبعیض می‌شود. علاسوند تصریح کرد: وقتی معنایی مصادره می‌شود و هر که این معنا را به کار ببرد، این کشورها، قومیت‌ها و ادیان از این نظر در حق زنان ظلم می‌کنند، حتی اگر در الگوی خودشان باعث پیشرفت زنان شوند. وی خاطرنشان کرد: همه ما زنان در این جمع، افرادی هستیم که در چارچوب احکام اسلامی زندگی کردیم و بعد از انقلاب اسلامی تحصیل کردیم، ازداج کردیم، صاحب فرزند شدیم و با وجود نقش‌های داخلی، نقش اجتماعی سنگینی داریم، اما متهم می‌شویم که مدافع تبعیض علیه زنان هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مفهوم برابری، عدالت و انصاف، اظهار داشت: اندیشه فمینیستی این کلمات را به گونه‌ای مصادره کرده که دانشمندان در جهان غرب نمی‌توانند این معانی را در معنایی که غیر از فمینیست‌ها می‌خواهند، برای زنان به کار ببرند. علاسوند ادامه داد: نقش مادری از نظر فمینیستی، نقش بیولوژیک نیست، بلکه نقش اجتماعی است و این به معنای منها کردن زنان از حوزه تربیت مبتنی بر رحم و مدارا و دلسوزی در جهان است. جهان آینده ما در زیر سایه اندیشه فمینیستی جهان وحشت آوری است وی با بیان اینکه عدالت در این اندیشه فمینیستی به معنای تبعیض مثبت به سود زنان است، به واژه «gender»، گفت: کلمه جندر کلمه‌ای نیست که در کتاب‌های لغات به دنبال معنای آن بگردیم، بلکه جندر یک نظریه و ایدئولوژی است که اگر روزی می‌خواست بگوید تفاوت‌هایی میان زنان و مردان به وسیله رسانه، خانواده و تربیت و غیره برساخت شده که باعث ظلم به زنان است که در این مسئله هم حرف داریم، امروز جندر به معنای انواع جنسیت‌ها است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: اگر کسی و یا فرهنگی، اندیشه‌ای و یا نظام حقوقی، آموزشی و مردمی زیر بار مفهوم جندر برود، به معنای به رسمیت شناختن انواع جنسیت‌ها از جمله ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس‌ها است. علاسوند تصری حکرد: شاهدیم که در یک سال گذشته، غیر از به رسمیت شناختن انواع همجنسگراها، پدوفیل‌ها و حیوان بازها هم جزو افرادی هستند که باید در مفهوم جندر به رسمیت شناخته شوند و جهان آینده ما در زیر سایه این اندیشه جهان وحشت آوری است. .


بازنشر از : مهر

قم

جامعه الزهرا(س)

زنان


قفسه فلزی - قفسه انبار