یزد امام جمعه یزد محمدرضا ناصري اداره اوقاف یزد یزد- امام جمعه یزد گفت: موقوفات

1401\07\07 17:06:08


متناسب با نیاز روز جامعه باشد. لزوم احیای موقوفات فراموش شده

یزد- امام جمعه یزد گفت: موقوفات فراموش شده باید با توجه به نیاز روز جامعه کاربردی شده و در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدرضا ناصری صبح پنجشنبه در دیدار مدیر کل و مسئولان اداره اوقاف یزد به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: نیت و هدف اسلام در زمینه وقف و زکات در آیات و روایات به طور واضح مشخص شده و منظور از پرداخت زکات این است که انسان از مال خود بخشی را برای دیگران باقی بگذارد.

وی افزود: انسان باید در زمینه زکات تنها خدا و مردم را ببیند و تلاش کند در زمینه مال، علم و سِمت زکات خود را بپردازد. امام جمعه یزد با اشاره به اینکه وقف همان زکات مال است که به گونه‌ای توزیع شده که همیشه و در همه وقت، مردم امکان استفاده از آن را داشته باشند تصریح کرد: وقف یک صدقه جاریه است و کمک بی منت به جامعه و نجات دهنده انسان در زمان آخرت است. ناصری ادامه داد: وقف‌ها باید در مسیری درست و با برنامه ریزی صورت بگیرد و تلاش شود در زمینه علمی، تعلیم و تربیت و مسائل فرهنگی بیشتر از گذشته وقف صورت بگیرد.

وی اداره اوقاف و امور خیریه را امانت دار مردم دانست و بیان کرد: در حفظ وقف، به جریان انداختن، استفاده بیشتر و بهتر از موقوفات و احیای موقوفات فراموش شده از اقدامات مهم اداره اوقاف است. امام جمعه یزد گفت: موقوفات فراموش شده باید با توجه به نیاز روز و جامعه کاربردی شده و در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. ناصری، نیت واقف را اصل موضوع و مسئله وقف دانست و گفت: نیت واقف نباید پایمال شود و باید به گونه‌ای برنامه ریزی و فعالیت کرد که نیت و رضایت صاحب وقف را به طور کامل جلب کند.

وی افزود: معطل کردن و از بین رفتن موقوفات، بدترین نوع خیانت در امانت است و باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که موقوفات استان در مسیر درست استفاده شود. امام جمعه یزد اظهار کرد: اوقاف باید همواره مردم را در زمینه وقف و امور خیریه راهنمایی کند تا از معطل شدن موقوفات در استان جلوگیری کند. ناصری حفاظت از اموال وقفی را امری دشوار دانست و تصریح کرد: ثمر رساندن موقوفات و احیای وقف‌های هدر رفته نوعی حفاظت از موقوفات است که در این زمینه اداره اوقاف و امور خیریه مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد.

موقوفات فاقد سند در معرض تصرف مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های استان یزد در زمینه وقف بیان کرد: خرد بودن و کم بودن مساحت استان از ویژگی‌هایی است که باعث شده بیش از یک سوم موقوفات استان یزد کمتر از ۲۰۰ مترمربع باشد. حجت الاسلام حسین زارع زاده افزود: ۹۷ درصد موقوفات استان، رقبات کمتر از ۵ هزار مترمربع دارند و تنها یک درصد از این موقوفات دارای مساحت بیش از ۵ هزار متر مربع است. زارع زاده برخی از اسناد وقفی را دارای ارزش تاریخی دانست و گفت: برخی از وقف نامه‌ها هم از نظر سند و هم از نظر ملک وقفی دارای ارزش تاریخی است و نیاز به نگه داری در شرایط ویژه ای دارد که متأسفانه به دلیل نبود امکان کافی در حال نابودی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: موقوفات ثبت نشده به اندازه موقوفات ثبت شده در استان است که این موقوفات به شدت در معرض خطر ملکی شدن قرار دارند.. .


بازنشر از : مهر

یزد

امام جمعه یزد

محمدرضا ناصري

اداره اوقاف یزد


استعلام قیمت کارتن لیمینتی