همایش ملی حوزه هنری بجنورد بجنورد_ دبیر همایش بزرگداشت شیخ عزالدین حسن اوغلو گفت: همایش بزرگداشت شیخ عزالدین حسن

1401\11\01 19:51:12


همایش بزرگداشت شیخ حسن اوغلو ۱۳ بهمن برگزار می‌شود

بجنورد_ دبیر همایش بزرگداشت شیخ عزالدین حسن اوغلو گفت: همایش بزرگداشت شیخ عزالدین حسن اوغلو ۱۳ بهمن با حضور ادبا و بزرگان شعر فارسی و ترکی برگزار می‌شود.

علی اصغر طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حسن اوغلو اسفراینی، متولد شهر ترک‌نشین صفی آباد از توابع اسفراین در خراسان در قرن ۱۳ میلادی (قرن ۷ هجری) بوده و از ترکان خراسان است که در سال ۱۲۶۰ میلادی فوت کرده و مقبره‌اش در همان شهر زادگاهش است.

دبیر همایش ملی بزرگداشت شیخ عزالدین حسن اوغلو با اشاره به اینکه از حسن اوغلو به‌عنوان پدر شعر ترکی جهان و از پیش‌گامان هنر منقبت خوانی ائمه و اهل‌بیت یاد می‌شود گفت: این شاعر و متصوف بزرگ ترک، متخلص به "حسن اوغلو" در تذکره‌های قدیمی و نیز تاریخ ادبیات ترکی از موقعیتی استثنایی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه حسن اوغلو در عالم طریقت مرید شیخ جمال‌الدین ذاکر حروفی بود گفت: همایش بزرگداشت شیخ عزالدین حسن اوغلو ۱۳ بهمن با حضور ادبا و بزرگان شعر فارسی و ترکی آغاز می‌شود. طاهری گفت: امیدواریم این همایش در سال‌های آینده به صورت بن المللی برگزار شود.

چرا که این شاعر بزرگوار، اولین کسی است که صاحب دیوان به زبان ترکی است. این فعال فرهنگی با اشاره به رونمایی مقبره این شاعر بزرگوار گفت: شورای شهر و شهرداری صفی آباد و همچنین بخشدار منطقه، نقش پررنگی در مرمت و بازسازی مقبره این چهره ادبی داشته‌اند. وی افزود: پس از نصب این سنگ مقبره، مردم شهر و شهرهای اطراف و مسئولین شهرستان با استقبال از سنگ مقبره ایشان به مقام شامخ این عارف و شاعر نامی، ادای احترام کردند.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار مرمت این مقبره توسط فعالان فرهنگی منطقه و همچنین جمعیت بام و صفی‌آبادی‌های مقیم تهران تأمین شده است.. .


بازنشر از : مهر

همایش ملی

حوزه هنری

بجنورد


فروش اینترنتی لباس بچه