گرگان نهاد کتابخانه های عمومی کشور عبدالحی میرزاعلی هفته کت گرگان- مدیرکل کتابخا

1401\08\23 17:36:21


۲۲۶ هزار جلد کتاب سال گذشته از کتابخانه های گلستان امانت گرفته شد

گرگان- مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان گفت: بیش از ۲۲۶ هزار جلد کتاب سال گذشته از کتابخانه های گلستان امانت گرفته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحی میرزاعلی بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: نهاد کتابخانه ها بعد از مدارس بزرگترین شبکه عمومی کشور است که تا امروز توانسته است کمک شایانی به ارتقاء فرهنگ کشور در تمام حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان گفت: ایران از نظر کتابخانه در منطقه و جهان اسلام رتبه اول را دارد و در آسیا بعد از ژاپن، چین و هند رتبه چهارم عرضه خدمات فرهنگی به خصوص کتابخانه را دارد. میرزاعلی با بیان اینکه گلستان با ۶۳ باب کتابخانه رتبه میانی را در سطح استان‌ها دارد، افزود: از این تعداد ۳۵ باب کتابخانه شهری، ۳۸ باب کتابخانه روستایی، ۱۱ باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل در روستای بالاجاده کردکوی است. وی بیان کرد: کتابخانه های استان گلستان ۴۲ هزار و ۹۱۰ نفر عضو و بیش از ۱۲۷ هزار نسخه کتاب دارد و در سال گذشته ۲۲۶ هزار و ۹۲۶ جلد کتاب از کتابخانه های استان به امانت گرفته شده است.

میرزاعلی تصریح کرد: در دو سال اخیر به دلیل بیماری منحوس کرونا تعداد اعضای کتابخانه کاهش یافت زیرا در زمان طولانی کتابخانه ها تعطیل بودند، کتابخانه های استان تا پیش از کرونا ۵۳ هزار نفر عضو داشت. مدیر کل کتابخانه های عمومی گلستان تعداد اعضای کودک عضو کتابخانه های استان را ۱۳ هزار و ۲۲۰ نفر، تعداد اعضای نوجوان را ۱۲ هزار و ۷۷۶ نفر، تعداد اعضای جوان را هشت هزار و ۲۲۱ نفر و بزرگسالان را هشت هزار و ۱۸۱ نفر اعلام کرد و افزود: بیشترین استقبال از کتاب مربوط به قشر کودک و نوجوان است. وی گفت: کوچک‌ترین عضو کتابخانه یک کودک یک ساله و مسن‌ترین فرد بالای ۹۰ سال سن دارد میرزاعلی بیان کرد: به طور میانگین هر کتابخانه روستایی ۴۰۰ نفر عضو دارد و در هر روستای بالای دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت اگر ساختمانی در اختیار کتابخانه ها قرار بدهند، طبق قانون تجهیز و یک نفر از همان روستا جذب کتابخانه خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان از افتتاح کتابخانه نگین شهر در دهه فجر خبر داد و افزود: یک کتابخانه در شهر مرزی و محروم مراوه تپه و یک باب کتابخانه روستای در قره داشلی بندرترکمن نیز در دست ساخت است که به زودی افتتاح خواهد شد. وی با بیان اینکه در مجموع سال گذشته ۴۹ درصد حق کتابخانه ها از سوی شهرداری‌های استان پرداخت شده است، گفت: طبق قانون باید نیم درصد درآمد شهرداری‌ها در اختیار نهاد کتابخانه عمومی قرار داده شود، در استان گلستان برخی شهرداران ۱۰۰ درصد و حتی بیشتر و برخی ۵۰ درصد و برخی شهرداران حتی کمتر از ۵۰ درصد سهم کتابخانه ها را پرداخت کردند. مدیرکل کتابخانه های گلستان گفت: رشد اعتبارات استانی ما ۲۹ هزار و ۵۶۲ میلیون ریال بوده و خیران در سال گذشته ۵۳۴ میلیون ریال به کتابخانه ها کمک کردند.

میرزاعلی تصریح کرد: در ایام کرونا طرح پیج کتاب را در کل استان اجرا کردیم در این طرح همکاران کتاب‌ها را با تماس تلفنی اعضا کتاب را درب منزل به صورت رایگان ارسال می‌کنند و کتاب‌های خوانده شده را جمع آوری کرده و به کتابخانه باز می‌گردانند.. .


بازنشر از : مهر

گرگان

نهاد کتابخانه های عمومی کشور

عبدالحی میرزاعلی

هفته کت


استعلام قیمت کارتن لیمینتی