قم سازمان اوقاف و امور خیریه وقف قم- مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم از هزینه ۲۷۴ میلیارد ریال در راستای اجرا

1401\07\07 17:02:03


۲۷۴ میلیارد ریال در راستای نیت واقفین قمی هزینه شد

قم- مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم از هزینه ۲۷۴ میلیارد ریال در راستای اجرای نیات واقفان در طول یکسال گذشته در استان قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین عباس اسکندری ظهر پنجشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان قم اظهار داشت: طرح‌های سرمایه گذاری اجرا شده توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در شش ماه نخست امسال ۵ طرح با هزینه ۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: در راستای جلوگیری از اختلافات اراضی موقوفات با دیگر اراضی اقدام به سنددار شدن ۵۱۰ رتبه به ارزش ۱,۰۰۰ میلیارد تومان در طول یکسال گذشته شده است. وی بیان داشت: در یک سال گذشته ۸۷ پرونده در زمینه وقف و در راستای جلوگیری از موقوفه خواری و همچنین بر طرف نمودن اختلافات ما بین مستأجران و حصول عوائد موقوفه در استان قم مورد پیگیری قرار گرفته است. وی از هزینه ۲۷۴ میلیارد ریال در راستای اجرای نیات واقفان در طول یکسال گذشته در استان قم خبر داد.

اسکندری در خصوص برنامه اعزام مبلغان در موسوم تبلیغی بیان داشت: هزار و ۱۶۰ نفر از طلاب و مبلغان از استان قم به مناسبت‌های مختلف مذهبی به مناطق مختلف کشور اعزام شدند. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان داشت: اجرای طرح شمیم خدمت در ۸ بقعه و همچنین اجرای ۵۶۰ برنامه در بقاع متبرکه، کمک به تعداد ۱۵۰ هیئت مذهبی و برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی استانی و ارائه خدمات پزشکی و دارویی از جمله برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در یکسال گذشته بوده است. سرمایه گذاری ها برای اداره اماکن مذهبی و امامزادگان انجام می‌گیرد حجت الاسلام اسکندری بیان داشت: در بحث سرمایه گذاری تلاش می‌شود تا سرمایه گذاری ها در راستای ایجاد درآمد برای اداره اماکن مذهبی و امامزادگان انجام گیرد و طرح‌های مختلفی در این زمینه در دست اجرا است.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که بقاع متبرکه می‌بایست قطب فرهنگی استان‌ها باشند و در امامزادگان قم نیز در طول سال برنامه‌های فرهنگی بسیاری برگزار می‌شود. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: برنامه‌های مراکز افق در امامزادگان استان قم نیز بخشی به برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و بخشی دیگر نیز به خدمات رسانی نیازمندان معطوف باشد. وی افزود: برپایی موکب ها در سطح شهر به ویژه در شهر سامرا در ایام اربعین حسینی از جمله فعالیت‌های اداره کل اوقاف است.

حجت الاسلام اسکندری بیان داشت: ۱۹۴ نفر از خادمان افتخاری و مبلغان در موکب اوقاف قم در شهر سامرا به زائران خدمت رسانی می‌کردند و ۲۲۳ هزار پرس غذا در وعده‌های مختلف پخت و پز و در بین زائران توزیع شد. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در عرصه درمانی نیز درمانگاه‌های سیار در مناطق روستایی به مردم خدمت رسانی می‌کنند. توزیع ۲۶۰۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند وی بیان داشت: ۲۶۰۰ بسته لوازم التحریر برای دانش آموزان نیازمند تدارک دیده شده که به مناسب آغاز سال تحصیلی در بین خانواده‌های نیازمند استان قم توزیع شد.

حجت الاسلام اسکندری افزود: بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب وقف‌های جدید نیز باید تبلیغ شود که عرصه پشتیبانی علم و دانش از جمله آنان است. وی ادامه داد: امروز معیشت مردم و مسائل علمی و پژوهشی برای کشور دارای اهمیت است که در وقف‌های جدید نیز امیدواریم به این جنبه نیز پرداخته شود. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در خصوص دفن اموات در امامزادگان و بقاع متبرکه بیان داشت: دفن اموات جز وظایف اوقاف نیست و مربوط به شهرداری است، اما مردم به دلیل علاقه‌ای که به اماکن مذهبی دارند به اوقاف روی می‌آوردند.

حجت الاسلام اسکندری اضافه کرد: ما به شهروندان اعلام می‌کنیم قبر نداریم اما اصرار زیاد است و حریف آنان نمی‌شویم. وی با بیان اینکه برخی از امامزادگان ظرفیت دفن ندارند افزود: ما باید از این قبرها حفاظت کنیم در حالی که منبع درآمدی نداریم و اگر هزینه‌ای برای قبر دریافت می‌شود که نسبت به سایر شهرهای کشور پایین‌تر است برای اداره این اماکن است. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم تاکید کرد: هم اکنون در امامزاده شاه احمد قاسم و امامزاده علی بن جعفر (ع) ظرفیت تکمیل است و به آنان که اصرار دارند می‌گوئیم که برای دفن اموات به امامزادگان اطراف بروند..

.


بازنشر از : مهر

قم

سازمان اوقاف و امور خیریه

وقف


تعمیر پکیج دیواری