مصالح ساختمانی چهار میلیون مسکن دولت کلید نخورد، بازار نهاده‌های ساختمانی کساد شد اقتصاد کلانتجارت‌نیوز نوشت:بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار

1401\08\23 19:29:08


چهار میلیون مسکن دولت کلید نخورد، بازار نهاده‌های ساختمانی کساد شد

چهار میلیون مسکن دولت کلید نخورد، بازار نهاده‌های ساختمانی کساد شد اقتصاد کلانتجارت‌نیوز نوشت:بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار مصالح ساختمانی طی ماه‌های اخیر از رونق افتاد. این در حالی است که قرار بود دولت با ساخت چهار

به گزارش تولید و فروش مصالح ساختمانی طی ماه‌های اخیر با رکود مواجه شد.

رکودی که گزارش‌های رسمی دولت هم آن را تائید می‌کنند. اخیراً مرکز آمار ایران گزارشی که منتشر کرد که نشان می‌دهد در تابستان١٤٠١ تورم نهاده‌های ساختمانی تهران نسبت به بهار امسال ۳.۴ درصد کاهش داشت. این بدان معناست که مصالح ساختمانی در دومین فصل امسال به‌طور میانگین ۳.۴ درصد ارزان‌تر از سه ماه ابتدایی سال به دست مصرف‌کننده رسیده است.

این در حالی است که طبق تجربه سالیان گذشته معمولاً تابستان دوره رونق این محصولات شناخته می‌شود. با توجه به وعده دولت مبنی بر تولید چهار میلیون مسکن انتظار می‌رفت، امسال بازار مصالح ساختمانی پررونق‌تر از سال‌های گذشته باشد، اما انفعال وزارت راه و شهرسازی رکودی بی‌سابقه را بر این بازار حاکم کرد. در این بین با توجه به رکودتورمی حاکم بر بازار، سازندگان مسکن هم دست از تولید کشیده‌اند تا تولیدکنندگان مصالح ساختمانی هیچ بازاری برای عرضه و فروش نداشته باشند.

فهرست قیمت مصالح ساختمانی بررسی‌های تجارت‌نیوز از قیمت مصالح ساختمانی در روز ۲۳ آبان ۱۴۰۱ نیز بر رکود موجود بر بازار و ثبات قیمت‌ها صحه می‌گذارد. فروشندگان حتی در مواجهه با مصرف‌کنندگان قطعی حاضر به ارائه تخفیف‌های ویژه هستند. در حال حاضر قیمت هر مترمربع کاشی یا سرامیک در محدوده ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان است.

تبلیغات
فروش چراغ ریسه سیم و کابل و کلید و پریز
فروش چراغ ریسه سیم و کابل و کلید و پریز

لاله زار24 ارائه محصولات برق و روشنایی ساختمان از قلب بازار لاله زار برای سراسر کشور است.

کف‌پوش و دیوارپورش از ۷۱ هزار تا ۲۹۵ هزار تومان در هر مترمربع عرضه می‌شود. بلوک نیز از ۷۲۰ هزار تا یک میلیون و ۶۴۰ هزار قیمت دارد. آجر از ۱۷۵۰ هر عدد تا ۳۵ هزار بر هر عدد قیمت دارد و متوسط قیمت آن ۱۰ هزار و ۵۰۰ برای هر عدد است و متوسط قیمت انواع آجر نسوز نما هم ۴ هزار و ۲۰۰ برای هر مترمربع برآورد می‌شود.

نرخ انواع سنگ تزیینی ساختمان از ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان برای هر قطعه متغیر است و متوسط قیمت آن به ۳۹۳ هزار و ۵۰۰ برای هر سنگ می‌رسد. بهای هر پاکت سیمان از ۳۲ هزار تا ۸۰ هزار تومان متغیر است. در گروه آهن‌آلات ساختمانی نیز ورق استیل یک‌میلیون و ۸۷۵ هزار، پروفیل ۶۹ هزار و ۱۳۸، میلگرد بستر خرپایی ۲۸ هزار و ۵۰۰، تیرآهن ۱۴ سبک دو میلیون و ۷۵۰ هزار قیمت دارند.

در انواع شن و ماسه و شن نخودی ۱۱۵ هزار، ماسه کفی ۱۳۵ هزار، مخلوط ماسه ماسه طبیعی شسته، ماسه شکسته و شن شکسته ۱۸۵ هزار، انواع شن ۵۰ هزار، انواع ماسه شسته ۹۲ هزار و ۵۰۰، شن نخودی ۱۴۷ هزار و شن بادامی ۱۴۰ هزار تومان قیمت دارد. بهای هر کیلو گچ ۸۸۰۰ تومان و بهای انواع ملات پودر سنگ نیز از ۴۵ هزار و ۷۸۰ تا ۵۷۰ هزار تومان متفاوت است. ارزانی برآمده از رکود مسکن کاهش ۳.۴ درصدی قیمت انواع مصالح ساختمانی در تابستان نسبت به بهار سال جاری برآمده از رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز کشور به‌طور ویژه ساختمان‌های مسکونی است.

هم‌پای این رکود پروژه‌های دولتی ساخت مسکن نیز با چالش‌های همیشگی مانند تامین نشدن منابع و اختصاص نیافتن زمین‌های مناسب روبه‌روست و در نتیجه نمی‌تواند گشایشی در بازار مسکن و بازارهای زیرمجموعه آن ایجاد کند. بیشتر بخوانید : در تابستان مصالح ساختمانی ارزان شده بود/ سیمان و شن و ماسه در راس کاهش تورم ۲۲۰ 46. .


بازنشر از : خبرآنلاین

مصالح ساختمانی


استعلام قیمت کارتن لیمینتی