افغانستان ایالات متحده امریکا سوئیس دولت آمریکا و سوئیس با هدف امتناع از آزادسازی دارایی های بلوکه شده افغانستان

1401\06\23 20:59:03


آمریکا برای آزادسازی دارایی های افغانستان پیش شرط تعیین کرد

دولت آمریکا و سوئیس با هدف امتناع از آزادسازی دارایی های بلوکه شده افغانستان ، شروطی را برای انتقال این پول به بانک این کشور وضع کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سوئیس و آمریکا پیش شرط هایی را برای دسترسی افغانستان به دارایی های بلوکه شده خود نزد واشنگتن تعیین کردند.

شورای فدرال سوئیس روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت های سوئیس و ایالات متحده مجموعه اقداماتی را تعیین کردند که بانک مرکزی افغانستان باید برای دسترسی به ۳.۵ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده از سوی ایالات متحده انجام دهد. در بیانیه شورای فدرال سوئیس ادعا می شود که هدف درازمدت این بنیاد انتقال وجوه استفاده نشده به بانک مرکزی افغانستان است. اما این مهم تنها در صورتی ممکن می شود که بانک مرکزی افغانستان بتواند به طور معتبر و قابل راستی آزمایی استقلال خود از نفوذ سیاسی را نشان دهد.

پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای «ناتوانی طالبان» در مصون نگه داشتن دارایی‌های افغانستان از دست گروه‌های تروریستی، از انتقال ۳.۵ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده بانک مرکزی این کشور به یک صندوق امانی در سوئیس خبر داد. رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه با صدور فرمانی اجرایی، نیمی از دارایی بلوکه شده افغانستان را به خانواده‌های قربانیان حادثه یازده سپتامبر اختصاص داد و مدعی شد که مابقی به «مردم افغانستان» تعلق خواهد گرفت. این اقدام به ظاهر بشردوستانه آمریکا در حالی صورت گرفته است که براساس گزارش سازمان ملل متحد، نیمی از جمعیت ۴۰ میلیون نفری افغانستان، با گرسنگی شدید روبرو هستند..

.


بازنشر از : مهر

افغانستان

ایالات متحده امریکا

سوئیس


مشاور امور مالی و مالیاتی در تهران