استرالیا شی جینگ پنگ گروه 20 اندونزی نخست وزیر استرالیا از دیدار فردای خود با رئ

1401\08\23 23:13:16


دیدار نخست وزیر استرالیا با «شی جین پینگ» در اندونزی

نخست وزیر استرالیا از دیدار فردای خود با رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه- ۲۰ در جزیره بالی واقع در کشور اندونزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، «آنتونی آلبانیز» (Anthony Albanese) نخست وزیر استرالیا امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد که با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه- ۲۰ در جزیره بالی واقع در کشور اندونزی دیدار خواهد کرد.

بر اسا اعلام این مقام استرالیا، دیدار مذکور فردا سه شنبه برگزار می شود. نخست وزیر استرالیا در این خصوص گفت: این نخستین نشست میان رهبران دو کشور پس از سال ها روابط سرد است. با نیت خیر وارد این گفتگوها می شویم.

هیچ پیش شرطی برای این گفتگو وجود ندارد. چشم انتظار گفتگویی سازنده هستیم. اجلاس سران گروه- ۲۰ قرار است امسال ۲۴ و ۲۵ آبان به میزبانی جزیره بالی در اندونزی برگزار شود.

این اجلاس نخستین گردهمایی رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان از آغاز جنگ اوکراین خواهد بود و پیش بینی می شود که پیامدهای درگیری ها در آن پررنگ شود. وزارت دفاع چین ۱۷ خرداد ماه اعلام کرد که پکن پس از رهگیری یک هواپیمای نظامی استرالیا در حریم هوایی دریای جنوبی چین، از کانبرا می خواهد دست از تحریکات خطرناک بردارد. «تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین در این باره گفت: یک فروند هواپیمای گشتی ضد زیردریایی استرالیایی «پی ۸- آ» (P-۸A) در ۲۶ مه (۵ خرداد) وارد حریم هوایی در نزدیکی مجمع الجزایر «شیشا» چین شد تا فعالیت های شناسایی انجام دهد.

این هواپیما هشدارهای مکرر طرف چینی را نادیده گرفت و به نزدیک شدن به حریم هوایی مجمع الجزایر شیشا ادامه داد. پیشتر استرالیا در همین زمینه مدعی شده بود که هواپیمای نظامی مذکور توسط جنگنده آسیب دیده با این مضمون که خرده های فلز وارد دریچه هوای آن شده است. اخیراً تنش ها بین استرالیا و چین وارد مرحله ای جدید شده است.

کانبرا با دنبال کردن سیاست «ایندوپاسیفیک» واشنگتن سعی در به چالش کشیدن قدرت روز افزون پکن دارد.. .


بازنشر از : مهر

استرالیا

شی جینگ پنگ

گروه 20

اندونزی


برق و روشنایی لاله زار