ناتو جمهوری آذربایجان ارمنستان نماینده دبیر کل ناتو در امور آسیای مرکزی و قفقاز به کشورهای ارمنستان و جمهوری آذرب

1401\11\01 23:10:27


پای مداخلات ناتو به لاچین هم باز شد

نماینده دبیر کل ناتو در امور آسیای مرکزی و قفقاز به کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان سفر و با مقامات دو کشور درباره اختلافات مشترک رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه حتق، نماینده دبیر کل ناتو در امور آسیای مرکزی و قفقاز خواستار تردد آزادنه افراد و خودروها در گذرگاه لاچین شد.

در بیانیه مطبوعاتی امروز ناتو آمده است: «خاویر کولومینا» نماینده ویژه دبیرکل ناتو در امور آسیای مرکزی و قفقاز، این هفته به قفقاز جنوبی سفر کرد. این مقام ناتو در جریان این سفر از ارمنستان و آذربایجان بازدید کرد و بر اهمیت حرکت آزادانه افراد و خودروها در طول گذرگاه لاچین تاکید کرد. در بیانیه مطبوعاتی ناتو، سفر کولومینا به منطقه بخشی از رایزنی های سیاسی منظم او با این دو کشور مهم شریک ناتو عنوان شد.

نماینده ناتو در ارمنستان با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه، «سورن پاپیکیان» وزیر دفاع و دیگر مقامات این کشور دیدار کرد. کولومینا همچنین در جریان سفر به جمهوری آذربایجان با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه و دیگر مقامات این کشور دیدار کرد. در بیانیه مطبوعاتی ناتو تاکید شد که نماینده ناتو با مقامات دو کشور در مورد همکاری این ائتلاف نظامی با ارمنستان و آذربایجان و کمک های این دو کشور به امنیت اروپا بحث و رایزنی کرد.

لزوم رسیدگی به مسائل بشردوستانه و اهمیت از سرگیری گفتگوها و تلاش برای عادی سازی روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از دیگر مباحث مورد تاکید در دیدار نماینده ناتو با مقامات باکو و ایروان اعلام شد. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌کند. در ۱۲ دسامبر، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را اکولوژیست می‌خواندند، کریدور لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده‌اند، مسدود کردند.

باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده‌ای نیست و خودروها می‌توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.. .


بازنشر از : مهر

ناتو

جمهوری آذربایجان

ارمنستان


مشاور امور مالی و مالیاتی در تهران