با افزایش قیمت دلار از اوایل مهرماه، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی به تدریج افزایش پیدا کرد.

1401\08\23 23:55:19


افزایش 10 الی 15 درصدی قیمت خودروها در بازار راکد؛ 206 تیپ 2، 330 میلیونی شد

با افزایش قیمت دلار از اوایل مهرماه، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی به تدریج افزایش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تبریز ضمن اشاره بر ادامه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی به سبب افزایش قیمت دلار، از رکود بازار در چند روز گذشته و احتمال تداوم این رکود در روزهای آتی خبر داد.

با افزایش قیمت دلار از اوایل مهرماه، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی به‌تدریج افزایش پیدا کرد.

بسیاری از فروشندگان با این طرز فکر که قیمت‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، از معامله خودرو اجتناب می‌کنند و همین موضوع باعث رکود بازار شده است. قیمت خودرو رابطه مستقیمی با کاهش یا افزایش بهای دلار دارد، ولی نباید انتظار داشت خودرویی همانند دنا پلاس که با افزایش ۷۰ میلیونی به ۵۸۰ میلیون تومان رسیده است، در صورت کاهش نرخ دلار به همان قیمت ۵۱۰ میلیون تومان بازگردد.

در حقیقت بسیاری از خودروهای داخلی در بازه قیمتی ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان به سبب افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر بین ۵ الی ۱۵ درصد گران شده‌اند. ادامه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی را می‌توان برای خودرویی نظیر ۲۰۶ تیپ ۲ نیز مشاهده کرد. با اینکه قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۱۵۰ میلیون تومان است، ولی در حال حاضر با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته، حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

تفاوت قابل‌ملاحظه میان قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار آزاد، به سبب اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری است که بارها از سوی انجمن خودروسازان مورد انتقاد قرار گرفته.

حال که دولت از موضع خود جهت دخالت در تعیین قیمت خودرو عقب‌نشینی نمی‌کند، خودروسازان نیز به فکر عرضه محصولات در بورس کالا افتاده‌اند تا از طریق این رویکرد مزایده‌ای، قیمت‌گذاری دستوری را به‌نحوی دور زده و خودروها را با قیمت نزدیک به بازار آزاد به فروش برسانند تا شاید جلوی ضرر را بگیرند. 

از سوی دیگر، به نظر نمی‌رسد وعده وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو در اواسط آذرماه به این زودی محقق شود. این موضوع باعث شده خریداران امید چندانی به کاهش قیمت‌ها نداشته باشند و افزایش تقاضا به نوبه خود، موجب گرانی بیشتر خودروها شده است.

. .


بازنشر از : دیجیاتو


پیش بینی قیمت روز دلار طلا و خودرو