اقتصاد فلج، محصول تصمیمات غلط مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : دوشنبه, 23 آبان 1401 19:13 روزنامه جهان صنعت نوشت: وابستگی کسب‌و‌کارها به اینترنت و پلتفر

1401\08\23 22:20:10


اقتصاد فلج، محصول تصمیمات غلط

اقتصاد فلج، محصول تصمیمات غلط مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : دوشنبه, 23 آبان 1401 19:13 روزنامه جهان صنعت نوشت: وابستگی کسب‌و‌کارها به اینترنت و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی چیزی نیست که بتوان با یک تصمیم ناگهانی و نسنجیده، آن

اقتصاد فلج، محصول تصمیمات غلط مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : دوشنبه, 23 آبان 1401 19:13 روزنامه جهان صنعت نوشت: وابستگی کسب‌و‌کارها به اینترنت و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی چیزی نیست که بتوان با یک تصمیم ناگهانی و نسنجیده، آن را از بین برد و یا روی پیامدهای ناشی از آن سرپوش گذاشت.

کار با اینترنت اگرچه برای برخی افراد مستقر در مناطق روستایی ساده نیست اما از آنجایی که این واقعیت از سوی این گروه از جامعه پذیرفته شده است که کار با این پلتفرم‌ها و عرضه محصولات در آن می‌تواند به رونق بازار آنها بینجامد، امروزه حتی در برخی مناطق دورافتاده کشور نیز شاهد فعالیت کسب‌و‌کارهای کوچک خانگی در فضای اینترنت هستیم. این در حالی است که به طور حتم کسب‌و‌کار‌های بزرگ، اهالی تولید، اصناف و صاحبان دیگر کسب‌و‌کارها نیز وابستگی خاصی به فضای شبکه‌های اجتماعی دارند، اما متاسفانه طی هفته‌های اخیر با تصمیماتی ناگهانی در حوزه قطع اینترنت و ایجاد محدودیت در ارتباط با برخی پلتفرم‌ها روبه‌رو بودیم که خسارات قابل توجهی را به کسب‌و‌کارها وارد کرده است. در این ارتباط فعالان حوزه تولید اعلام می‌کنند که به دنبال این اقدامات، بخش بزرگی از اقتصاد فلج شده، در حالی که اقتصاد فلج محصول تصمیمات غلط است.   ایران جزو کشورهای غنی در جهان است که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه را داراست.

نکته قابل تامل این است که صنعت در ایران زودتر از کشورهای منطقه مدرن شده اما متاسفانه در سالیان اخیر به دلایلی از جمله تحریم‌ها، نداشتن توان رقابت با رقیب‌های جهانی و حتی منطقه‌ای با مشکل سرمایه‌گذاری روبه‌رو شده‌ است. با وجود این مشکلات اما با توجه به شعار رهبری که امسال را سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نامگذاری کرده‌اند انتظار می‌رفت دولتمردان در ارتباط با بخش تولید رویه دیگری را در پیش گیرند تا فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نیز با تکیه بر توان داخلی و پتانسیل‌های اقتصادی کشور از پس تحریم‌ها برآمده و بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آیند. اما شواهد حاکی از آن است که نه‌تنها نسبت به شعار رهبری بی‌توجهی شده بلکه با نابخردی برخی از مسوولان و مدیران، شرایط برای بخش عرضه و تقاضا سخت‌تر شده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد باعث شده هر روز آتش انتقاد و نارضایتی مردم نسبت به عملکرد دولت شعله‌ورتر شود.   قطعی اینترنت اشتباه بزرگ دولت بود در این بین اما ساده‌ترین و نسنجیده‌ترین فرمولی که از سوی مسوولان برای خاموش کردن این انتقادات بحق در دستور کار قرار داده شد، قطعی اینترنت بود.

غافل از اینکه در عصر حاضر و با پیشرفت تکنولوژی،‌ اینترنت به یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مهم برای کسب درآمد و تولید تبدیل شده است. اما این روزها به لطف مسوولان، این منبع کسب درآمد به طور کلی منهدم شده و ضرر زیادی را متوجه فعالان اقتصادی و همچنین صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک زده است. در همین حال برخی از دولتی‌ها نسخه روش سنتی کسب درآمد را برای تولیدکنندگان پیچیده‌اند و معتقد هستند در چنین شرایطی روش سنتی جایگزین مناسب برای کسب درآمد است.

در حالی که این نسخه‌ها نه‌تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه آنها را تشدید خواهد کرد.   در همین رابطه رئیس کانون کارآفرینان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی ادامه قطعی اینترنت را از اشتباهات و سیاست‌های نادرست دولت برشمرد و به «جهان‌صنعت» گفت: یکی از بال‌های توسعه، فرهنگ و بال دیگرش اقتصاد است. چرا بخش اقتصاد باید درگیر مساله ساده‌ای مانند قطعی اینترنت شود که به دنبال آن هزاران دلار به واحدهای تولیدی و کسب‌و‌کارهای خرد خسارت وارد شود. اصل اقتصاد مشروع است اما امروز می‌بینیم که با تصمیم‌های غلط، اقتصاد را فلج کرده‌اند.

چگونه؟ همان‌طور که وقتی یک خانواده روستایی با علم جدید امروز کالایشان را در بازار عرضه می‌کنند اما دولتی‌ها به دلایل نامربوط دست آن خانواده را از کسب درآمد و روزی کوتاه می‌کنند و مدیرکل کشور به جای جبران این اشتباه می‌گوید اشتباه از شماست که با علم روز، کسب درآمد می‌کنید. شما باید با همان روش سنتی کسب درآمد کنید. بدانید که با این طرز فکر نمی‌توان اقتصاد را توسعه داد و ثروت ایجاد کرد.   محسن شرکا افزود: حدود ۱۰ هفته است که اینترنت قطع است و صدها هزار شغل از بین رفته‌ در حالی که شوک بزرگی نیز به اقتصاد کشور وارد شده است.

نمی‌دانم اینترنت چه آسیبی داشته که آن را قطع کرده‌اند و ارتباط‌مان را با کل دنیا مسدود کرده‌ایم. این سیاست در حالی اتخاذ شده که جایگزین مناسبی هم برای آن نداریم. اگر قرار است اینترنت را قطع کنیم، ابتدا باید جایگزین مناسب داشته باشیم و بعد این اقدام را انجام دهیم.   شرکا با بیان اینکه با اتخاذ این سیاست غلط دولت، میلیاردها تومان خسارت به کشور وارد شده است، گفت: این خسارت نه تنها به واحدهای تولیدی آسیب زده بلکه دامن کسب‌و‌کارهای خرد را هم گرفته است.

مردم روستایی و کسب‌و‌کارهای نو تازه علم جدید را یاد گرفته بودند. مخصوصا آن خانم روستایی که سرپرست خانواده و تحت نظر کمیته امداد هم است، تازه یاد گرفته تا کالا و تولیدش را چطور در اینستاگرام عرضه کند. بعد یک دفعه با یک تصمیم ناگهانی و حساب‌نشده اینترنت و دسترسی به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را قطع و سفره این اقشار اجتماع را کوچک کردیم.   بازارهای صادراتی را از دست داده‌ایم رئیس کانون کارآفرینان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی در ادامه در پاسخ به اینکه مهم‌ترین مشکلات صنایع تولیدی در شرایط فعلی چه مواردی است، گفت: مشکلات از ۲۰ سال پیش تاکنون همچنان وجود داشته و تاکنون نه تنها مشکلی در بحث تولید و صادرات حل نشده بلکه به مشکلات اضافه هم شده که یکی از دلایل اصلی آن نداشتن تعامل و رابطه بانکی با کشورهای دیگر است.

به عنوان مثال وقتی صادرات انجام می‌دهیم، پول آن را باید از چه طریقی به کشور بازگردانیم؟   محسن شرکا با بیان اینکه صادرات تکمیل‌کننده تولید است، افزود: از یک طرف تولیدکنندگان را تشویق به صادرات می‌کنند و از طرف دیگر به دلیل عدم تعامل با بانک‌های خارجی، مشکلات FATF و پذیرش قوانین بین‌المللی در صورت صادرات، امکان وصول پول وجود ندارد. همچنین به دلیل تحریم‌ها و مشکلات موجود در حوزه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی، صادرات کالا مشمول هزینه‌های بالایی شده و باعث می‌شود قیمت‌ها رقابتی نباشند. همه این عوامل دست در دست هم می‌دهند تا به راحتی بازار را از دست بدهیم.

اگرچه همین الان هم بازارها را از دست داده‌ایم. عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان در مورد کمرنگ شدن میل به سرمایه‌گذاری در ایران گفت: اگرچه ایران سرزمینی غنی و ثروتمند است اما در حال حاضر در جذب سرمایه مشکل داریم. اصلا سرمایه‌گذار خارجی چرا باید در این شرایط به ایران بیاید و سرمایه‌گذاری کند؟ به نظر من سرمایه‌گذار حکم پرنده را دارد که دنبال محلی برای دانه خوردن می‌گردد.

این در حالی است که کوچک‌ترین حرکت نابجایی باعث می‌شود بپرد و جای دیگر برود.   از برنامه‌های ۵ ساله یک نمره قابل قبول هم نگرفتیم شرکا در ادامه با بیان اینکه به انتهای برنامه بیست ساله ۱۴۰۴ نزدیک می‌شویم، گفت: آیا واقعا از برنامه‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شده که قرار بود تا افق ۱۴۰۴ اجرایی شود، ۲۵ درصد اجرایی شده است؟ مشکل اینجاست حتی تلاش نکردیم تا نقاط ضعف و قوت‌مان را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا نتوانستیم از این برنامه‌های ۵ ساله یک نمره قبولی دریافت کنیم تا کشور در امتداد افق ۱۴۰۴ حرکت کند. جالب آنکه عدم تحقق این برنامه‌ها را به گردن جنگ و کرونا می‌اندازیم. در حالی که تقصیر اجرایی نشدن این برنامه‌ها به گردن مدیرانی است که نتوانستند از نخبگان استفاده کنند.

وقتی آقای ایکس را در یک وزارتخانه می‌گذاریم و اختلاف حقوق ایجاد می‌کنیم، طبیعی است که تجمعات اعتراض‌آمیز در خیابان‌ها شروع و فضا متشنج شود؛ در فضای متشنج هم اقتصاد رشد نمی‌کند.عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان با تاکید بر اینکه تا کی می‌خواهیم با دنیا قهر باشیم و به همه ناسزا بگوییم، گفت: من و آقای ایکس می‌توانیم با همدیگر دوست نباشیم، اما چرا باید دشمن باشیم. به اعتقاد بنده،‌ باید هر جا که منافع ملی کشورمان حکم می‌کند و هر جا که اکثریت جامعه به سمت آن متمایل هستند، در همان جهت حرکت کنیم. جامعه ایرانی جامعه هوشمندی است و به خصوص نسل امروز دهه هفتاد و هشتاد تفاوت زیادی با متولدین دهه سی دارند و خیلی هوشمندتر هستند.   وی با تاکید بر اینکه فضای تعامل، گفت‌وگو، احترام و درک متقابل را از بین بردیم، افزود: ایران یکی از کشورهایی است که با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد در حالی که هیچ تعامل سودمند و اقتصادی با این ۱۵ کشور نداشته است یا اگر تعاملاتی هم بوده، در حد و قواره ایران با چنین منابع عظیمی نبوده است.  .

.


بازنشر از : بیتوته


تعمیر پکیج دیواری