اپل واچ اولترا و اپل واچ سری ۸ با وجود اینکه از جنبه‌های مختلف تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، ولی از طرف دیگر نمی‌توانیم شباهت‌های بین این دو را کتمان کنیم

1401\08\23 22:41:12


اپل واچ اولترا در برابر اپل واچ سری ۸؛ کدام مدل برای شما بهتر است؟

اپل واچ اولترا و اپل واچ سری ۸ با وجود اینکه از جنبه‌های مختلف تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، ولی از طرف دیگر نمی‌توانیم شباهت‌های بین این دو را کتمان کنیم

اپل واچ اولترا و اپل واچ سری ۸ با وجود اینکه از جنبه‌های مختلف تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، ولی از طرف دیگر نمی‌توانیم شباهت‌های بین این دو را کتمان کنیم.

اپل واچ اولترا که با قیمت ۷۹۹ دلاری به فروش می‌رسد از بدنه‌ی بزرگ‌تر و جان‌سخت‌تری بهره می‌برد ولی از نظر سنسور‌ها و امکانات سخت‌افزاری تفاوت خیلی زیادی با اپل واچ سری ۸ ندارند که با قیمت پایه ۳۹۹ دلاری راهی بازار شده است.

این دو ساعت از سنسور‌های مشابه برای سنجش ضربان قلب، پایش اکسیژن، ثبت نوار قلب و تشخیص تصادف استفاده می‌کنند و هر دو قادر به اجرای سیستم‌عامل WatchOS 9 هستند. اما با توجه به این شباهت‌ها کدام مدل برای کاربران بهتر است؟

اپل واچ سری 8

واقعیت این است که تفاوت قیمتی بین این دو مدل اصلا کم و قابل چشم‌پوشی نیست. بنابراین اگر توان مالی پرداخت قیمت اپل واچ اولترا را ندارید، پس طبیعتا اپل واچ سری ۸ گزینه‌ی بهتری برای شما محسوب می‌شود.

اما در هر صورت در ادامه هر دو گزینه را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام مدل بهتر می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.

طراحی

اپل واچ اولترا از بدنه‌ی ۴۹ میلی‌متری بهره می‌برد که با توجه به اندازه‌ی مچ شما یا ظاهر جذابی برایتان به ارمغان می‌آورد یا بیش از حد بزرگ خواهد بود. اما برای خرید اپل واچ سری ۸ می‌توانید از بین دو اندازه‌ی ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری دست به انتخاب بزنید و بنابراین در این زمینه حق انتخاب ارائه می‌دهد. در ضمن باید به ارائه این ساعت در دو مدل مبتنی بر آلومینیوم و استیل ضد زنگ هم اشاره کنیم.

اگر از جمله کاربرانی هستید که هنگام خواب هم ساعت را باز نمی‌کنید تا وضعیت خواب خود را مورد بررسی قرار دهید، احتمالا اپل واچ سری ۸ گزینه‌ی بهتری برای شما محسوب می‌شود زیرا به دلیل اندازه‌ی کوچک‌تر خیلی زود به حضور آن بر روی مچ دست خود عادت می‌کنید.

اپل واچ سری 8

برای تمرینات و فعالیت‌های ورزشی، اپل واچ اولترا طبیعتا دوام بسیار بیشتری دارد.

زیرا از نمایشگر تخت بهره می‌برد و به همین خاطر در صورت افتادن احتمال آسیب رسیدن به آن کمتر است. این در حالی است که اپل واچ سری ۸ به دلیل بهره‌گیری از نمایشگر خمیده، در برابر ضربات حساس‌تر محسوب می‌شود. از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم فقط مدل استیل ضدزنگ اپل واچ سری ۸ از شیشه‌ی محافظ کریستال یاقوت کبود بهره می‌برد و مدل آلومینیومی آن از شیشه‌ی محافظ Ion-X استفاده می‌کند.

اپل واچ اولترا هم مجهز به شیشه‌ی محافظ کریستال یاقوت کبود است.

حداکثر روشنایی نمایشگر مدل اولترا به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد ولی نمایشگر سری ۸ حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت را ارائه می‌دهد. اما واقعیت این است که تقریبا در تمام شرایط، نمایشگر سری ۸ می‌تواند خوانایی بالایی ارائه کند ولی اگر مثلا در منطقه‌ی برفی به دنبال استفاده از ساعت هوشمند هستید، طبیعتا نمایشگر مدل اولترا در چنین شرایطی بهتر انجام وظیفه می‌کند. همچنین هر دو مدل از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بهره می‌برند.

اپل واچ سری 8

با وجود اینکه نمایشگر مدل اولترا چند میلی‌متر بزرگ از مدل ۴۱ میلی‌متری سری ۸ است، ولی تفاوت اندازه‌ی بین این دو چندان محسوس و مهم نیست.

البته به دلیل استفاده از نمایشگر تخت و بدنه‌ی بزرگ‌تر، برای کاربران احساس استفاده از نمایشگر بسیار بزرگ‌تر ایجاد می‌شود. اما اگر مدل اولترا در کنار مدل ۴۱ میلی‌متری سری ۸ قرار بگیرد، شاهد تفاوت اندازه‌ی بسیار زیادی هستیم.

جای خالی دکمه‌ی اکشن در اپل واچ سری ۸

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اپل واچ اولترا این است که در بدنه‌ی آن دکمه‌ی نارنجی رنگ بزرگی موسوم به دکمه‌ی اکشن دیده می‌شود. این دکمه می‌تواند برای انجام کارهای مختلف شخصی‌سازی شود تا مثلا با فشردن آن حالت ورزشی موردنظر شما روشن شود یا حتی کار ساده‌ای مانند روشن کردن چراغ‌قوه را می‌توانید با فشردن آن انجام دهید.

همچنین با استفاده از این دکمه قادر به تعریف میان‌بر برای انجام کارهای موردنظر خود هم هستید و اگرچه در اپل واچ سری ۸ هم چنین قابلیتی وجود دارد، اما بهره‌گیری از آن به سادگی مدل اولترا نیست.

زیرا در مدل اولترا بدون نگاه کردن به ساعت و صرفا با فشار دادن یک دکمه‌ی فیزیکی، کارهای موردنظر صورت می‌گیرد.

عمر باتری

اپل واچ اولترا از باتری بسیار بزرگ‌تری بهره می‌برد و بنابراین طبیعتا از نظر عمر باتری هم حرف بیشتری برای گفتن دارد. اما اپل واچ سری ۸ از این نظر تفاوتی با نسل‌های قبلی ندارد و بنابراین باید معمولا هر روز شارژ شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، اگر نمایشگر همیشه روشن را فعال کنید، روزی یک تا دو ساعت برای فعالیت‌های ورزشی GPS را فعال نگه دارید، از قابلیت پایش خواب بهره ببرید و نوتیفیکیشن‌ها را دریافت کنید، باتری مدل اولترا حدود ۱.۵ تا دو روز کامل دوام می‌آورد.

اما در این شرایط باتری اپل واچ سری ۸ می‌تواند حدود ۱۸ تا ۲۰ ساعت انجام وظیفه کند.

هر دو ساعت از قابلیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی بهره می‌برند ولی اولترا در این زمینه عملکرد بسیار بهتری دارد و با فعال‌سازی آن، عمر باتری به ۶۰ ساعت افزایش پیدا می‌کند. همچنین باید به پشتیبانی هر دو ساعت از شارژ بی‌سیم سریع اشاره کنیم که البته برای بهره‌گیری از این مشخصه به شارژر ۱۸ واتی یا دارای سرعت بیشتر نیاز دارید که باید آن را جداگانه خریداری کنید.

ویژگی‌های مشابه

با توجه به اینکه رابط کاربری هر دو گجت مشابه است، از نظر تجربه کاربری با تفاوت خاصی روبرو نمی‌شوید. زیرا در نهایت هر دو از اپلیکیشن‌ها و واچ‌فیس‌های یکسانی بهره می‌برند.

همچنین اگر آیفون خود را در خانه گم کرده باشید، با استفاده از این ساعت‌ها می‌توانید صدای آن را دربیاورید تا بتوانید آیفون خود را پیدا کنید. البته مدل اولترا از یک واچ‌فیس اختصاصی به نام Wayfinder بهره می‌برد که برای کوهنوردان و افرادی که اهل گشت‌و‌گذار در طبیعت هستند مثمر ثمر واقع می‌شود.

در بدنه‌ی اپل واچ اولترا ۳ میکروفون تعبیه شده و این در حالی است که در بدنه‌ی اپل واچ سری ۸ فقط شاهد یک میکروفون هستیم. البته این میکروفون‌های اضافی عملکرد خیلی بهتری ارائه نمی‌کنند و بنابراین ویژگی قابل توجهی محسوب نمی‌شوند.

سنسور‌ها و ردیابی وضعیت سلامتی

یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال از اپل واچ‌ها به دقت بالای سنسور‌های تعبیه شده در آن‌ها برمی‌گردد.

هر دو مدل دارای سنسور دما برای عادت ماهانه زنان هستند و همچنین این سنسور می‌تواند برای نوسانات دمای بدن در طول شب هم مورد استفاده قرار بگیرد. اما در کل برای تشخیص دمای بدن در ساعات مختلف نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

از نظر ثبت نوار قلب هم تفاوتی با یکدیگر ندارند و عملکرد مشابهی را ارائه می‌دهند. همانطور که در تصویر زیر می‌توانید ببینید، سنسور ضربان قلب این دو ساعت هیچگونه تفاوتی با هم ندارند و تک تک ضربان‌ها را به طور مشابه ثبت کرده‌اند.

البته در این میان باید بگوییم که مدل اولترا می‌تواند آژیر با بلندی صدای ۸۶ دسیبل پخش کند.

در ضمن باید به قابلیت تشخیص عمق آب و ارائه‌ی دمای آب هم اشاره کنیم. از نظر GPS هم مدل اولترا عملکرد بسیار دقیق‌تری دارد. به طور مشخص این ساعت از GPS مبتنی بر باند‌های L1 و L5 پشتیبانی می‌کند ولی اپل واچ سری ۸ صرفا از GPS دارای باند L1 بهره می‌برد.

بنابراین مدل اولترا در شرایط مختلف می‌تواند موقعیت مکانی بسیار دقیق‌تری ارائه دهد.

مقایسه‌ی مشخصات اپل واچ اولترا و اپل واچ سری ۸

اپل واچ اولترا اپل واچ سری ۸
سایز بدنه ۴۹ میلی‌متر ۴۱ و ۴۵ میلی‌متر
پردازنده Apple S8 Apple S8
طول عمر باتری ۳۶ ساعت ترکیبی (۶۰ ساعت در حالت کم مصرف) ۱۸ ساعت ترکیبی (۳۶ ساعت در حالت کم مصرف)
حداکثر روشنایی صفحه نمایش ۲۰۰۰ نیت ۱۰۰۰ نیت
مقاومت در برابر آب ۱۰۰ متر (۴۰ متر غواصی) ۵۰ متر (برای غواصی مناسب نیست)
صفحه نمایش همیشه روشن دارد دارد
موقعیت‌یاب GPS دو فرکانس L1 و L5 با دقت بالا یک فرکانس L1
آژیر خطر دارد ندارد
حالت Night Mode دارد ندارد
تشخیص تصادف و سقوط دارد دارد
حسگر دمای بدن دارد دارد
حالت کم مصرف Low Power Mode دارد دارد
قیمت پایه ۷۹۹ دلار ۳۹۹ دلار (سایز ۴۱ میلی‌متر)

کدام ساعت مناسب شما است؟

اگر مشکلی با قیمت بسیار بالای اپل واچ اولترا ندارید و برای مچ دست شما بزرگ نیست، این یک گزینه‌ی جذاب‌تر محسوب می‌شود. در کنار عمر باتری بالا، باید به دکمه‌ی اکشن هم اشاره کنیم که در شرایط مختلف مثمر ثمر واقع می‌شود. اما در کل واقعیت این است که بسیاری از قابلیت‌های این ساعت برای عموم کاربران اهمیت زیادی ندارد و در نهایت این دو مدل شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

بنابراین با خرید اپل واچ سری ۸ نه‌تنها هزینه‌ی بسیار کمتری می‌پردازید، بلکه از بسیاری از ویژگی‌های اپل واچ اولترا هم بهره‌مند می‌شوید.

اپل واچ سری 8

در حال حاضر اپل واچ اولترا با قیمت حدود ۳۴ میلیون تومان در دیجی‌کالا فروخته می‌شود و برای خرید مدل ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری اپل واچ سری ۸ باید به ترتیب حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازید.

خرید اپل واچ اولترا از دیجی‌کالا خرید مدل ۴۱ میلی‌متری اپل واچ سری ۸ از دیجی‌کالا خرید مدل ۴۵ میلی‌متری اپل واچ سری ۸ از دیجی‌کالا
  • راهنمای خرید ساعت هوشمند – آبان ۱۴۰۱

منبع: Cnet

/*/ . .


بازنشر از : digimag


نمایندگی زومر - جک پارکینگ زومر - ریموت زومر