میکروفن کاوشگر استقامت ناسا به‌تازگی فایلی را منتشر کرده که حاوی صدای یک طوفان گردوغبار در سطح سیاره مریخ است.

1401\09\23 21:14:14


صدای طوفان گردوغبار در مریخ را از میکروفن کاوشگر استقامت ناسا بشنوید [تماشا کنید]

میکروفن کاوشگر استقامت ناسا به‌تازگی فایلی را منتشر کرده که حاوی صدای یک طوفان گردوغبار در سطح سیاره مریخ است.

کاوشگر استقامت همچنان مشغول کاوش در سیاره مریخ است و با یک طوفان گردوغبار روبه‌رو شده و با میکروفن خود صدای عبور این طوفان را ضبط کرده است.

ناسا حالا این صدا را که برای اولین‌بار در یک مأموریت اکتشافی در سیارات دیگر ضبط شده، برای عموم منتشر کرده است.

این رخداد در تاریخ 27 نوامبر 2021، یعنی بیشتر از یک سال پیش ثبت شده و استقامت حتی تصاویری را از این طوفان تهیه کرده است. ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید، توسط کانال یوتوب Nature منتشر شده و مجله Nature Communications محل انتشار تحقیق مربوط به آن بوده است.

این ویدیو ابتدا سکوت عجیب حاکم بر سطح سیاره مریخ را نشان می‌دهد و بعد ناگهان این سکوت با برخورد طوفان به میکروفن استقامت شکسته می‌شود. این طوفان حامل گردوغبار سطحی سیاره سرخ است که با جریان هوا جابه‌جا می‌شود.

این صدا از آن جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد پدیده طوفان در زمین و مریخ چقدر به یکدیگر شباهت دارند.

دانشمندان برای ثبت صدای طوفان‌های مریخ آماده شده بودند

«نائومی مرداک»، دانشمندان سیاره‌شناس مؤسسه ملی هوافضای فرانسه و محقق ارشد پژوهش حاضر می‌گوید: «میکروفن SuperCam با در نظر داشتن اهداف مربوط به تحقیقات ژئولوژیکی (با استفاده از صدای لیزر به‌منظور مطالعه خصوصیات سنگ‌ها) برای نصب روی استقامت انتخاب شد. ما کاملاً از ارزش داده‌های آکوستیکی در تحقیقات علمی در زمینه اتمسفر آگاه بودیم.»

مرداک می‌گوید در این فایل صوتی نه‌تنها می‌توانیم صدای طوفان، بلکه صدای برخورد صدها ذره دیگر را بشنویم: «این یعنی میکروفن می‌تواند به‌طور مستقیم فرایند بلندکردن گردوغبار را ببیند و خصوصیات شرایطی را که چنین اتفاقی در آن رخ می‌دهد، مشخص کند.»

این تحقیق دریافته است که این طوفان گردوغبار 25 متر عرض و حداقل 118 متر ارتفاع داشته و همچنین حدود هشت ثانیه طول کشیده است تا این طوفان به‌طور کامل از روی استقامت عبور کند. میکروفن SuperCam به یکی از دوربین‌های این کاوشگر وصل شده است.

استقامت در‌حال حاضر همچنان در دهانه جزرو حضور دارد و در آنجا به‌دنبال نشانه‌های حیات می‌گردد.

. .


بازنشر از : دیجیاتو


استعلام قیمت کارتن لیمینتی