شاید شما هم آکواریوم های کوچکی را دیده باشید که علاوه بر ماهی ها، گیاهان و قسمت خشکی نیز در آنها دیده می شود، این وسیله تزئینی می تواند برای سفره های هفت سین یا به شکل معمولی برای

1401\08\30 17:49:21


پالوداریوم چیست؟ نکات مهم درباره نگهداری گیاهان و حیوانات مناسب برای پالوداریوم

شاید شما هم آکواریوم های کوچکی را دیده باشید که علاوه بر ماهی ها، گیاهان و قسمت خشکی نیز در آنها دیده می شود، این وسیله تزئینی می تواند برای سفره های هفت سین یا به شکل معمولی برای خانه ها استفاده شوند.

الوداریوم ها نوعی  از آکواریوم هستند که در آنها گیاهان آبزی، آبزی ها و قسمت های خشکی دیده می شود.

نگهداری از آنها سخت نیست و از آکواریوم های ساده، آسان تر می باشد، اگر گیاهان و موجودات مناسبی را برای نگهداری انتخاب کنید، می توانند از خودشان مراقبت کنند و نیاز به توجه بیش از حد ندارند. نگهداری از طیف وسیعی از موجودات مانند ماهی های آب شیرین، خرچنگ، میگو و حتی لاک پشت ها از جمله مزایای این نوع از آکواریوم ها محسوب می شود. 

می توان گفت پالوداریوم ها نوعی زیستگاه نیمه آبی هستند که آب و زمین با مشارکت همدیگر یک دنیای کوچک را می سازند، این دنیای کوچک توانایی نگهداری تعداد زیادی موجود را خواهد داشت. 

کلمه پالوداریوم از کلمه لاتین palus می آید و به معنای باتلاق است که از به علاوه پسوند arium ساخته می شود. باید توجه داشت که همه آنها از یک خانواده هستند، به طوری که پالوداریوم یک تراریوم آبی است که به عنوان زیر مجموعه ویواریوم ها معرفی می شود.

پالوداریوم,عکسهای از پالوداریوم,تراریوم

پالوداریوم های تزئینی

گیاهان مناسب برای پالوداریوم:

گیاهانی که برای پالوداریوم استفاده می شوند باید در برابر نور و دما مقاومت داشته باشند، از طرفی آنها تنها موجودات داخل محفظه نیستند و باید توانایی تحمل سایر موجودات را داشته باشند تا آسیب نبینند.

گونه های متنوعی هستند که می توانند در پالوداریوم زندگی کنند و محدودیتی ندارند. در ادامه به چند نمونه از گیاهان آبزی که توانایی زندگی در این محیط ها را دارند، اشاره کرده ایم:

سرخس:

این گونه گیاهی برای پر کردن فضاهای خالی پالوداریوم گزینه مناسبی هستند، از آنجایی که رشد سریعی دارند، خیلی زود بزرگ می شوند. به همین دلیل اگر به دنبال ساختن یک پالوداریوم هستید از نوع کوچک تر آن استفاده کنید تا بعد از جایگذاری، به خوبی رشد کنند.

سرخس ها غالبا باید در محیط های مرطوب زندگی کنند، در این صورت رشد خوبی خواهند داشت. 

پیچک ها:

یکی از خصوصیات مطلوب این گیاهان آبزی این است که با وجود فروش به عنوان یک گیاه ریشه دار، تا زمانی که ریشه آنها به رطوبت دسترسی داشته باشد، توانایی زنده ماندن دارند. بسیاری از متخصصان جهت از بین بردن نیترات آب داخل مخزن از این نوع گیاه استفاده می کنند. 

پالوداریوم,عکسهای از پالوداریوم,پالوداریوم چیست

استفاده از پیچک برای پالوداریوم

خزه ها:

یکی از پرطرفدارترین گیاهان مورد استفاده در پالوداریوم ها؛ خزه هستند. سرسبزی و زیبایی که این گیاه ایجاد می کند می تواند منظره زیبایی را برای آکواریوم شما بسازد، از طرفی رطوبت را به خوبی حفظ می کنند.

برخی از گونه های خره به دلیل نیازهایی که به نور یا رطوبت دارند، چالش برانگیز خواهند بود، و برخی دیگر کاملا در محیط آبی زندگی می کنند. تعدادی از گونه های آن تا حدودی در آب غوطه ور می شوند و تعدادی محیط های خشکی را ترجیح می دهند. 

استفاده کردن از خزه ها برای ساختن کفپوش ها سبز یک میانبر کارآمد محسوب می شود، اما باید در استفاده از آن جوانب احتیاط را هم رعایت کرد. آفات حیوانی، عوامل بیماری زا و حتی گونه های گیاهی و قارچی مضری در اکوسیستم به خوبی این موضوع را توجیح می کند.

پالوداریوم,عکسهای از پالوداریوم,تراریوم آبی

خزه ها در پالوداریوم

حیوانات مناسب برای پالوداریوم:

انتخاب حیوانات برای پالوداریوم قسمت جذاب ساختن این آکواریوم می باشد.

در این مخزن ترکیبی از حیوانات خشکی زی و آبزی نگه داری می شوند. بیشتر گونه هایی آب شیرین که در آکواریوم ها نگه داری می شوند می توانند برای پالوداریوم هم گزینه مناسبی باشند. 

گونه های آبزیان شور نیز در پالوداریوم دیده می شوند و می توانند زنده بمانند، اما یکسری نیازهای خاص برایشان وجود دارد که باید در هنگام انتخاب مورد توجه قرار بگیرند. 

زمانی که می خواهید ماهی ها را انتخاب کنید  به یک یا دو گونه اکتفا کنید، زیرا در صورت تنوع بیشتر مخزن شما نامرتب خواهد شد.

گورامیس، گوپی، ماهی فرشته، مولی و مروارید آسمانی گونه‌های خوب ماهی هستند که می توانید برای پالوداریوم خود انتخاب کنید. رفت آمد این ماهی ها معمولا آسان است و موجب آزار سایر گونه ها نمی شوند، از طرفی با داشتن کمترین مقدار تغذیه و تحمل سختی و PH آب ماهی های کم دردسری محسوب می شوند. 

پالوداریوم,عکسهای از پالوداریوم,حیوانات مناسب برای پالوداریوم

تبلیغات
دستگاه گازور زن - دستگاه کرنر زن
دستگاه گازور زن - دستگاه کرنر زن

رز ماشین تولید و ساخت دستگاه کارگاهی و خط تولید ، دستگاه کرنر زن ، دستگاه گازر زن ، دستگاه مکنده ، پایه دریل

استفاده از ماهی ها در پالوداریوم

شما می توانید با اضافه کردن بی مهرگان به پالوداریوم خود؛ آن را تمیز نگه داشته و به جذابیت هایش اضافه کنید.

حلزون‌های اسرارآمیز یا حلزون‌های نریت و میگوهایی مانند میگوی آمانو را در نظر داشته باشد، این موارد به طورکلی همزیستی خوبی را از خود نشان می دهند و می توانند مخزن را تمیز نگه دارند، زیرا توانایی از بین بردن مقادیر زیادی مواد غذایی و مواد زائد گیاهی را دارند. 

خرچنگ‌هایی مانند خرچنگ کمانچه‌ای یا دم فنری هم می توانند برای پالوداریم استفاده شوند. حیوانات دوزیست مانند مارمولک پوستی، قورباغه، مار هم گزینه مناسبی هستند.

نکته ای که در تمام موارد باید به آن توجه کنید این است که؛ در انتخاب هر کدام از گونه های مورد نظر باید دقت کنید که یک حیوان به دیگری به چشم غذا نگاه نمی کند. 

پالوداریوم,عکسهای از پالوداریوم,ساختن پالوداریوم

ایده ساخت پالوداریوم

ساختن پالوداریوم چگونه است؟

به طورکلی می توان گفت هر پالوداریم از سه بخش تشکیل شده است، در هر کدام مرز بین آب و زمین باید مشخص شده باشد، به طوری که بر روی خشکی حیوانات خشکی زی و درون آب حیوانات و گیاهان آبزی نگه داری شوند. این دقیقا همان موقعیتی است که در واقعیت و برای رود، نهر، جنگل، خشکی و...

اتفاق می افتد. 

برای ساختن یک پالوداریم ابتدا هدف خود را مشخص کنید، در صورتی که قصد پرورش دادن موجوات آبزی یا زمینی را دارید و می خواهید نسل موجودات خاصی را در طبیعت حفظ کنید؛ نوع پالوداریوم شما با کسی که تنها به عنوان بخشی از دکور خانه اش به این آکواریوم نگاه می کند، کاملا متفاوت خواهد بود. برای ساختن یک پالوداریم به یکسری وسیله و ابزار خاص نیاز دارید که در ادامه به آنها اشاره شده است:

- مخزن اصلی پالوداریوم برای نگه داری اجزای آن

- گیاهان و حیوانات مناسب برای پالوداریوم

- سنگ، شن، چوب و خاک

- استفاده از PVC جهت استفاده به عنوان قفسه شناور . استفاده از پلاستیک و سیلیکون ایمن برا جداسازی قسمت آبی از خشکی

ساختن یک پالوداریوم می تواند بسیار جالب تر از تراریوم یا آکواریوم باشد، شما می توانید زمان ساخت این محفظه زیبا ایده های جذابی را به کار بگیرید تا یک محیط مینیاتوری رویایی خلق کنید که حیوانات و گیاهان مختلفی در آن زندگی می کنند. 

پالوداریوم,عکسهای از پالوداریوم,گیاهان مناسب برای پالوداریوم

استفاده از سه زیستگاه در پالوداریوم

تنها هدفی که از ساخت پالوداریوم وجود دارد تشکیل محیطی است که بتواند نیازهای حیوانات و گیاهان موجود در آن را برطرف کند.

در ادامه به سه لایه اصلی پالوداریوم اشاره شده است که باید به خوبی رعایت شوند:

زمین:

مخزن شما یک قسمت زمینی دارد که بیشتر گیاهان زمینی در آن قرار می گیرند، این قسمت به طور معمول قبل از اضافه شدن آب ساخته می شود و برای آن از گزینه هایی مانند سنگ ، شن ، خاک و چوب استفاده می شود. 

سایه بان:

جهت ایجاد سایه و پناهگاه برای موجودات زمینی از گیاهان مرتفع و یا دارای شاخ و برگ زیاد استفاده می شود.

آب:

آب موجود در پالوداریوم آن به آکواریوم بسیار شبیه می کند، این قسمت خانه ای برای آبزیان ایجاد می کند و برای بالا بردن سطح رطوبت بسیار مفید خواهد بود.

پالوداریوم,عکسهای از پالوداریوم,چگونگی ساخت پالوداریوم

چگونگی ساخت پالوداریوم

پالوداریوم,عکسهای از پالوداریوم,عکس پالوداریوم

پالوداریوم های زیبا
. .


بازنشر از : خبرفوری


پیش بینی قیمت روز دلار طلا و خودرو