سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک می تواند آبستن تهدیدها و فرصت های مختلف باشد. سفر ابراهیم رئیسی به خصوص از این جهت خاص‌تر و مهمتر است که در دوران و شرایط حساسی به وقوع پیوسته است.

1401\06\30 23:30:22


چهار چالش رئیسی در نیویورک. از ترکش های فاجعه مهسا امینی تا برجام بی فرجام

سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک می تواند آبستن تهدیدها و فرصت های مختلف باشد. سفر ابراهیم رئیسی به خصوص از این جهت خاص‌تر و مهمتر است که در دوران و شرایط حساسی به وقوع پیوسته است.

به گزارش خبر فوری، سفر روسای جمهور کشور به مقر سازمان ملل و سخنرانی در نیویورک همواره می تواند برای دولت و کشور یک فرصت باشد.

نشان دادن قدرت کشور، مطرح شدن در بین محافل بین المللی، گفتگو با رسانه های خارجی و تغییر نظرشان در رابطه با ایران، گفتگوهای مستقیم با سران کشورهای مختلف، حل بحران های مختلف سیاست خارجی، شرکت در نشست های اقتصادی و سیاسی مختلف، عقد قراردادهای اقتصادی با سایر کشورها و ... همه و همه می توانند از ثمرات سفر سالانه رئیس جمهور به نیویورک باشند.

با این حال، نباید فراموش کرد که در مقابل هر فرصت یک تهدید قرار دارد. استفاده بد و اشتباه از فرصت ها می تواند آنها را به تهدید تبدیل کند.

همانطور که یک رئیس جمهور کاریزماتیک با سفر به نیویورک و گفتگو با رسانه های مختلف می تواند نظر و رای رسانه ها را در رابطه با ایران تغییر دهد، یک رئیس جمهور منفعل و غیرکاریزماتیک نیز می تواند به صورت عکس عمل کرده و باعث خراب شدن وجهه ایران شود. همچنین، ادای یک جمله اشتباه در یک گفتگو، عدم دقت در ایراد سخنرانی، عدم ملاقات با سران کشورهای مهم و... همگی می توانند باعث بدتر شدن وضعیت بین المللی کشور شده و فرصت های اقتصادی و سیاسی پیش روی دولت را از بین ببرند.

سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک هم می تواند آبستن تهدیدها و فرصت های مختلف باشد.

سفر ابراهیم رئیسی به خصوص از این جهت خاص تر و مهم تر است که در دوران و شرایط حساسی به وقوع پیوسته است. رئیس جمهور با چند چالش مهم روبه‌رو است که احتمالا حسن روحانی، محمود احمدی نژاد و محمد خاتمی با آنها روبه رو نبودند. این چالش ها بدین قرارند:

فاجعه مهسا امینی

فاجعه مهسا امینی باعث به هم خوردن اوضاع کشور شد.

این اتفاق منجر به اعتراضات مختلف به گشت ارشاد گردید و برخی گروه ها را نیز به خیابان کشاند. همانطور که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بعد از گفتگو با ابراهیم رئیسی گفته، موضوع گشت ارشاد و مهسا امینی یکی از موضوعات مهم مورد گفتگو بین روسای جمهور ایران و فرانسه بوده است. این مساله در مصاحبه شبکه  CBS با ابراهیم رئیسی نیز مطرح شد.

احتمالا با افزایش اعتراضات در داخل ایران، رسانه ها و سیاستمداران بیشتری این مساله را مطرح کنند و سید ابراهیم رئیسی باید بتواند با خونسردی و دقت نظر به این سوالات پاسخ دهد.

تبلیغات
فروش چراغ ریسه سیم و کابل و کلید و پریز
فروش چراغ ریسه سیم و کابل و کلید و پریز

لاله زار24 ارائه محصولات برق و روشنایی ساختمان از قلب بازار لاله زار برای سراسر کشور است.

برجام بی فرجام

بعد از ناامیدی اتحادیه اروپا از احیای برجام و نزدیک شدن بیشتر ایران به اعضای سازمان شانگهای حالا ابراهیم رئیسی باید وارد گفتگو با کشورهای عضور برجام و اتحادیه اروپا شود. همانطور که در زمان ریاست جمهوری ترامپ و روحانی نیز شاهد بودیم، گفتگوهای جانبی ایران با سران سایر کشورها در سازمان ملل همگی با احتیاط برگزار می شوند. این گفتگوها باید امیدوار کننده بوده و موجب دلسردی طرف مقابل نگردند.

با افزایش ناامیدی کشورهای غربی، ابراهیم رئیسی باید تلاش کند که در گفتگوهای خود جانب احتیاط را نگه داشته و در عین طرح شروط ایران برای بازگشت به برجام، طرف غربی را امیدوار نگه دارد تا برجام از بین نرود. این چالش مهمی است که هم ابراهیم رئیسی و هم حسین امیرعبداللهیان با آن مواجه بوده و خواهند بود.

 سخنرانی در صحن علنی

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی سازمان ملل مهم ترین بخش سفر به نیویورک است. نباید فراموش کنیم که محمود احمدی نژاد چه گاف هایی در این سخنرانی ها می  داد.

او با طرح مباحثی اشتباه که جایی در صحن علنی نداشتند، باعث اعتراض نمایندگان سایر کشورها گردید. ابراهیم رئیسی باید دقت فراوانی روی متن سخنرانی خود داشته باشد. نوع ادای کلمات، ژست و حرکات بدن، لحن و به خصوص محتوای سخنرانی همگی مورد توجه موشکافانه خبرگزاری های داخلی و خارجی است.

گفتگوهای اقتصادی

مهم ترین فرصت سازمان ملل گفتگوهای اقتصادی رئیسی با سران سایر کشورها است.

رئیس جمهور باید بتواند با جدیت در این گفتگوها شرکت کرده و تا جایی که می تواند از کشورهای مستقل و همسایه دعوت کند که با ایران روابط تجاری و اقتصادی داشته باشند. عملی و جدی بودن این گفتگوها به جدیت رئیس جمهور و تیم همراهش بستگی دارد. اینکه رئیس جمهور یا نخست وزیر کشوری راضی شود که به ایران بیاید تا در رابطه با یک قرارداد اقتصادی با مقامات ایران گفتگو کند وظیفه ای است که رئیس جمهور و هیات همراهش باید از پس آن برآید.

.

.


بازنشر از : منبع: خبر فوری


تعمیر پکیج دیواری