نمایش «اوج طوفان» نوشته فلوریان زلر با ترجمه سروش جوادزاده، کارگردانی مسعود صالحی و تهیه‌کنندگی رضا بهدادنیا از هشتم آبان ساعت ۲۰:۳۰ در عمارت نوفل‌ لوشاتو روی صحنه است.

1401\08\23 17:55:08


تئاتر نباید تعطیل شود. فعالیت در همه شرایط ضرورت دارد

نمایش «اوج طوفان» نوشته فلوریان زلر با ترجمه سروش جوادزاده، کارگردانی مسعود صالحی و تهیه‌کنندگی رضا بهدادنیا از هشتم آبان ساعت ۲۰:۳۰ در عمارت نوفل‌ لوشاتو روی صحنه است.

بازیگران نمایش  «اوج طوفان» نادر ‌فلاح، ساناز ‌روشنی، مرضیه ‌موسوی، شیما ‌جعفرزاده، سپهر ‌محمودی و رامونا ‌شاه هستند.

مسعود صالحی ضمن اشاره به اینکه «اوج طوفان» پیش از این اجرایی در ایران نداشته است، درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه برای اجرا گفت: من پیشتر نمایش «ستاره‌شناس» اثر دیدیه ون کولارت و «دروغ» نوشته فلوریان زلر دو نمایشنامه‌نویس فرانسوی را به‌عنوان کارگردان روی صحنه آورده‌ام و هم اکنون نیز بنا داشتم در این راستا با «اوج طوفان» سه‌گانه‌ای از نویسندگان فرانسوی اجرا کنم.

این نمایشنامه به اعتقاد من از آنجا که در فضای ذهنی می‌گذرد انتخاب عجیب و جذابی برایم بود و چالش خوبی را در عرصه کارگردانی برایم رقم زد.

او با بیان اینکه مسأله فقدان موضوع و مضمون نمایش «اوج طوفان» است خلاصه داستان را اینگونه توضیح داد: مرد نویسنده‌ای که همسر خود را از دست داده دچار ترومایی شده و هر روز با زمانی مواجه می‌شود که همسرش از منزل خارج شده و دیگر بازنگشته است. دختران این مرد بر آن می‌شوند تا این وضعیت را سروسامان دهند که آنها هم دچار این فقدان هستند.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: نمایشنامه «اوج طوفان» بسیار به متن «پدر» زلر نزدیک است و فضای آن در مرز رؤیا و واقعیت می‌گذرد. بر این اساس به منظور اینکه به تحلیل درستی برسیم از الگوهای لاکان و فروید بهره گرفتیم.

صالحی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش اظهار کرد: دیالوگ‌ها کاملاً رئال است اما براساس گفته آنتونن آرتو در باب توجه به فرم اجرایی و ایجاد فضاسازی مناسب به منظور ماندگاری اثر هنری، سعی‌مان بر این بود تا تصاویر و میزانسن‌های قوی طراحی کنیم که بر مخاطب تأثیرگذار باشد. او با اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش حدود چهار ماه به طول انجامید، درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی عنوان کرد: از آنجا که «اوج طوفان» متنی پیچیده دارد، در روند تمرین‌های این نمایش مترجم اثر کنار گروه بود و براین اساس به دیالوگ‌های نمایشنامه وفادار بودیم اما در فضاسازی و تابلوها اینگونه نبوده است.

مسعود صالحی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: این روزها شرایط و جو اجرای نمایش‌ها نامطلوب است و برخی تئاتری‌ها اجرا در این وضعیت را نکوهش می‌کنند و نمی‌دانم این اشتباه از کجا به جانمان افتاده است. به اعتقاد من تئاتر شغل و زندگی ماست و تنها مختص روزهای خوش نیست.

هزینه تولید این نمایش بسیار بالا بود و به نفع‌مان بود تا مدتی صبر کنیم و در شرایط بهتری آن را روی صحنه آوریم اما نظر کل گروه این بود که تئاتر نباید تعطیل شود.

دوست داشتم این نمایش را زمانی روی صحنه ببرم که بیشتر دیده و از سوی صاحبنظران نقد شود چراکه نظر منتقدان بسیار برایم مهم است.

دیگر عوامل نمایش «اوج طوفان» عبارتند از مجری طرح: سمیرا ‌کریمی، مدیر تولید: محسن سنجری، دستیار و برنامه‌ریز: فاطمه جوان‌بختی، آهنگساز: روح‌الله فروزش، طراح صحنه: منا رمضانی، طراح لباس: سمیرا ‌کریمی، طراح گریم: مهتاب ‌حسنی، طراح نور: فرشاد ‌نصیری، عکاس و طراح گرافیک: محیا میر، منشی صحنه: معصومه ‌پورنورام، ساخت دکور: محمود ‌صادقی، جامه‌دار: سعیده آقانژاد، مدیران صحنه: آرش ‌نوری و امید ‌عبدی و دستیاران صحنه: آرش دانایی و رضا ‌امیررضایی. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

. .


بازنشر از : منبع: ایران


چراغ خطی و تعمیرات چراع ال ای دی