1402\05\23 18:50:53


دولت سیزدهم ، اولین کاتد مجتمع سونگون آذربایجان را تولید کرد

آخرین خبر/ باسمه تعالیدولت‌های یازدهم و دوازدهم اقتصاد را از ریل خود خارج کرده بود. پروژه‌های مهم کشور معطل ترحم چشم آبی‌ها می‌ماند و مدیران دولت بجای پرداختن به حل و فصل مشکلات صنعت و معدن ، وقت خود را معطوف به دعواهای سیاسی و تایم لاین توئیتر می‌کردند.

باسمه تعالیدولت‌های یازدهم و دوازدهم اقتصاد را از ریل خود خارج کرده بود.

پروژه‌های مهم کشور معطل ترحم چشم آبی‌ها می‌ماند و مدیران دولت بجای پرداختن به حل و فصل مشکلات صنعت و معدن ، وقت خود را معطوف به دعواهای سیاسی و تایم لاین توئیتر می‌کردند.کمتر صنعت‌گری را سراغ دارید که از روزهای سرد و سیاه دهه نود به نیکی یاد کند. روزهایی که «تورم تولید کننده، با ثبت بالاترین رقم در کل دولت‌های گذشته، کمر تولید کننده را شکسته بود»، « منابع بانکی با نرخ‌های بهره کذایی از دسترس تولید کنندگان خارج می‌شد»، « بیکاری به جان جوان ایران افتاده بود»، «ولنگاری دولت‌مردان نیازمندی‌های کشور را بی پاسخ می‌گذاشت و آن‌ها را مثل صنعت برق به یک بحران بزرگ تبدیل می‌کرد» و هزار مثال دیگر.اما با آغاز دولت سیزدهم، مجدد حل مسائل کشور در اولویت قرار گرفت. هرچند آوار برداری از خرابه‌ای که در دهه 90 برای کشور ایجاد شد، نیازمند صرف زمان بود، اما دولت سیزدهم به سرعت متغیرهای حقیقی اقتصاد مانند «رشد اقتصادی»، « نرخ بیکاری»، «سرمایه‌گذاری در اقتصاد» را اولویت خود قرار داد و در جهت بهبود اوضاع تلاش کرد.در رسانه‌ها می‌توانید مقایسه‌های متنوعی را از وضعیت متغیرهای اقتصادی در پایان دولت دوازدهم و 2 سال پس از عملکرد دولت سیزدهم بخوانید اما در این محتوا بنا داریم به یکی از پروژه‌های مهم معدنی بپردازیم که رئیس جمهور در سفر آخر خود به استان آذربایجان شرقی به مردم قول تکمیل و بهره‌برداری از آن را داد.

پروژه استخراج کاتد به روش هیپ لیچینگ از معدن سونگون استان آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های معدنی کشور است که در دولت‌ گذشته 5 سال با بهانه‌های مختلف معطل ماند و نهایتا مثل سایر پروژه‌های بر زمین مانده کشور به دولت سیزدهم رسید.دولت دوازدهم سالانه 1200 میلیارد تومان را از دره سونگون بالا نمی‌کشید!پروژه‌ی هیپ لیچینگ مس سونگون به عنوان اولین پروژه‌ هیپ دره‌ای در ایران و جزو سه پروژه‌ی هیپ در شرکت ملی مس ایران  است. برای تکمیل زنجیره‌ی ارزش صنعت مس ایران، پروژه‌ی هیپ لیچینگ سونگون از اواخر سال ۱۳۹6 عملیات مهندسی خود را آغاز کرد اما این پروژه تا سال 1400 با سرعت بسیار آهسته‌ای جلو می‌رفت. پیمانکار پروژه که شرکت کانی مس از زیر مجموعه‌های شرکت ملی مس بود، عملا برای تحقق پروژه تاریخ‌های مقرر را نکول می‌کرد و این مسئله بهره‌برداری از یک پروژه مهم  را با تاخیر جدی مواجه کرد.

لازم به ذکر است که این پروژه با سرمایه گذاری ۱۲۰۰میلیارد تومان برای حدودا 200 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.اما با تغییر دولت و اسقرار دولت جدید، شرکت کانی مس با تغییراتی که در ساختار مدیریتی داشت، پروژه مذکور را ظرف 8 ماه آماده کرد و به بهره‌برداری آزمایشی در خردادماه امسال رساند. در واقع پروژه‌ای که 5 سال با سرعت کمی پیشرفته بود ، در کمتر از یکسال آماده استخراج شد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که در ابتدای این هفته پروژه از فاز استخراج آزمایشی نیز گذر کرد و عملا وارد فاز عملیاتی و استخراج پایدار خود شد.این پروژه سالانه با تولید سه هزار  تن کاتد به عملیات خود ادامه داده و حدود ۱2۰۰ میلیارد تومان برای کشور ثروت و ارزش آفرینی خواهد داشت.جوانان کشور می توانند تحریم را خنثی کنند :مدیرعامل شرکت کانی مس در مصاحبه‌ای با خبرنگار ایران اقتصادی ضمن توضیحی از شرکت کانی مس ،  از عوامل عقب ماندگی پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون می‌گوید:  یکی از پروژه هایی که نقطه عطف در شرکت کانی مس بوده ، توسعه ذوب خاتون آباد بود که علی رغم خروج شرکت اتوتک ، به دلیل تحریمهای غرب و عدم همکاری مناسب سایر شرکتها ، شرکت کانی مس توانست در زمان بسیار کوتاهتر نسبت به تعهد شرکت اتوتک این پروژه را با تکیه بر توان متخصصان داخلی راه اندازی کند و امروز هم اعتقاد داریم در شرایط تحریم می توان از ظرفیت نخبگان داخلی استفاده کرد و پروژه های ملی را پیش برد . حسنعلی حق شناس افزود: زمانی که دولت تغییر کرد و ما سر کار آمدیم، در شرکت شاهد چند مسئله مهم بودیم.

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

در وهله اول شما یک بی انگیزگی جدی در نیروی انسانی متخصص ملاحظه می‌کردید. برخی از پرسنل با پیشنهادات خارجی مواجه بودند و از صنعت داخلی خارج شدند و برخی دیگر نیز سراغ کارهای کم ارزش دیگری رفته بودند. در صورتی که این افراد برای توسعه صنعت مس در ایران آموزش دیدند و باید در این صنعت فعال می‌شدند، اما متاسفانه اشکالات مهم مدیریتی در ادوار گذشته آن‌ها را دلسرد کرده بود.هم‌چنین وجود آشفتگی شدید در شرکت، متاسفانه زمینه ساز هدررفت جدی منابع و بروز برخی حواشی  شده بود.

فرضا به دلیل فقدان بسیاری از سیستم‌های بروز حسابرسی و عدم شفافیت اطلاعات مالی، برخی سفارش‌ها بصورت چندباره در شرکت تامین مالی می‌شد که مجموع این عوامل پروژه مذکور را چند سال عقب انداخت و دست شرکت را در ورود به پروژه‌های مهم‌تر صنعت مس نیز بسته بود.با رویکرد سابق نمی‌توان پول مردم را از سوداگری به سمت پروژه‌های مهم کشور آورد!مدیرعامل شرکت کانی مس با بیان اینکه با تکمیل این پروژه شاهد افزایش اشتغال برای جوانان خواهیم بود، بیان کرد: با همت همکاران ، دانش فنی این پروژه بومی سازی شده و تکنولوژی هیپ دره ای  برای اولین بار در خاورمیانه در مجتمع مس سونگون عملیاتی شده.هم‌چنین وی ادامه داد: دولت سیزدهم به منظور ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پیشران کشور،طبقه جدیدی از دارائی‌های قابل سرمایه‌گذاری را معرفی کرد. پروژه تغلیظ 3 مس سونگون یکی از همین پروژه‌هاست که هم منافع عمومی زیادی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت و هم می‌تواند مواهب زیادی را برای کشور به ارمغان آورد.اگر بخواهیم سرمایه مردم را بجای بازار طلا، دلار و سکه به سمت این پروژه‌ها بچرخانیم، ما نیز به عنوان پبمانکار اصلی این پروژه بایستی نارسایی و اشکالات قبلی را برطرف کنیم . قطعا با نگاه سابق نمی‌توان پروژه‌های مهمی مثل فاز سوم تغلیظ مس سونگون را به نتیجه رساند.حق شناس با اشاره به تغییراتی که در شرکت کانی مس ظرف مدت کوتاه از آغاز دولت سیزدهم انجام شده است این نوید را داد: شرکت کانی مس پس از تغییر دولت، دچار تحولات مهمی شد.

اگر از اجرایی شدن پروژه‌ها و عمل به وعده‌هایی که در استان اذربایجان بگذریم و بخواهیم این تحولات را با عدد و رقم نشان دهیم، بهترین راه مراجعه به صورت‌های مالی شرکت است. در سال 1400 شرکت کانی مس حدود 190 میلیارد تومان زیان داشت. اما با تغییراتی که توانستیم رقم بزنیم، شرکت در پایان سال 1401 نه تنها با زیان مواجه نبود، بلکه 210 میلیارد تومان نیز سود ناخالص بدست آورده است. این موضوع ماحصل تغییر مهم در نگاه مدیریتی، شفافیت مالی ، چابک نمودن سیستم ، استفاده مناسب از ظرفیت‎های شرکت  و جلوگیری از هزینه‌های گاها مضاعف  بود.در نهایت باید اذعان داشت که قطار توسعه در دولت سیزدهم به ریل خود بازگشته است.

هرچند اقدامات و خرابی‌هایی که در مسیر این قطار قرار دارد، سرعت آن را کاهش داده است، اما مردم آغاز تحول را می‌بینند و رفته رفته نسبت به آینده امیدوار خواهند شد.. .


بازنشر از : آخرین خبر