1403\02\01 22:44:09
۱۱۱ ارجاعات سریال فالاوت به بازیها- از پاور آرمور تا پیببوی
اقتباس از یک بازی ویدیویی در قالب یک سریال تلویزیونی یک کار بسیار پرخطر است و در این میان اقتباس از فالاوت نیز دشوارتر از بقیه است
اقتباس از یک بازی ویدیویی در قالب یک سریال تلویزیونی یک کار بسیار پرخطر است و در این میان اقتباس از فالاوت نیز دشوارتر از بقیه است.
این مجموعهای از شش بازی نقشآفرینی عظیم که چهارتای آنها جهانهای باز عظیمی دارد که مملو از شرکتها و موجودات مختلف هستند. با این حال این همان کاری است که سریال آمازون با مجموعهای از عناصر مختلف به خوبی انجام میدهد.
سریال فالاوت در فصل اول به خوبی موفق میشود تا به عنوان اقتباسی شایسته مخاطبان زیادی را جذب خود کند و وفاداری به سری بازیها یکی از عوامل این موفقیت است. حال در این مقاله قصد داریم تا به همهی ارجاعات این سریال به بازیها بپردازیم.
ذکر این نکته ضروری است که این مقاله داستان سریال را تا حدی لو میدهد، بنابراین قبل از خواندن این مقاله بهتر است که به دیدن سریال بپردازید.
نشانهشناسی فالاوت
۱. هر بازی فالاوت با یک دیالوگ نمادین و شوم با صدای ران پرلمن (Ron Perlman)، بازیگر آمریکایی، آغاز میشود که میگوید: «جنگ. جنگ هیچوقت عوض نمیشود».
پرلمن نقش خود را در این سریال تکرار نمیکند و سریال نیز با این دیالوگ شروع نمیشود، اما در قسمت آخر جلمهی ذکر شده بیان میشود.
۲. نمادینتر از دیالوگ پرلمن، علامت اوکی والت بوی (Vault Boy) است که سریال یک داستان اوریجینال برای آن ارائه میدهد. استفاده از انگشت شست در هنگام حملهی هستهای برای درک اینکه بمب منفجر شده چقدر قدرت دارد ظاهرا مفید است و از طرفی کوپر هاوارد با نقشآفرینی والتون گوگینز از این حرکت به عنوان بخشی از تبلیغات شرکت والتتک (Vault-Tec) استفاده میکند.
۳.
پیام «Please Stand By» یکی دیگر از عناصر اصلی فالاوت است که اغلب در کاتسینها و صفحههای لودینگ استفاده میشود. در سریال این پیام در طول یک حمله فاجعه بار در سراسر دیوارهای پناهگاه ۳۳ به نمایش در میآید.
۴. فضای داخلی پناهگاه ۳۳ شباهت بسیار زیادی به آنچه در فالاوت ۴ و فالاوت ۷۶ میبینیم دارد و درها، پنجرهها، صندوقهای پستی و حتی سوئیچهای اضطراری به اندازهی کافی شبیه به عناصر موجود در بازیهای بتسدا هستند.
۵.
کلاس درس پناهگاه ممکن است رنگآمیزی و معماری یک پناهگاه فالاوت ۴ را داشته باشد، اما یادآور اتاقی در فالاوت ۳ است که در امتحان G.O.A.T گرفته میشود.
۶. پناهگاههای سریال همچنین با میزهای فوتبال با تم والت بوی از فالاوت ۷۶ تجهیز شدهاند.
۷. در طبقهی بالایی پناهگاه ۳۳، یک اتاق وجود دارد که تمام تجهیزات آشنای بازیها، از جمله دروازهی متحرک، پنل کنترل و… وجود دارد.
۸.
درب پناهگاه که از همان مکانیزمی که در فالاوت ۴ و فالاوت ۷۶ دیده میشود، استفاده میکند.
۹. همانطور که در بازیها دیدهایم، هر کدام از پناهگاهها به عنوان یک آزمایش اجتماعی پیچیده توسعه یافتهاند. در پایان سریال، گروهی از شرکتها ایدههایی را برای آزمایشهای مختلف مورد بحث قرار میدهند که هر کدام به یک پناهگاه از بازیها اشاره میکنند.
طرح یک پناهگاه با ازدحام جمعیت منجر به پناهگاه ۲۷ میشود، در حالی که پناهگاه ۸۷ برای تبدیل افراد به جهشیافتهها استفاده میشود و پناهگاه ۱۰۶ از آزمایش داروی روانگردان رنج میبرد. ایدهی جدا کردن والدین و فرزندان ممکن است اشارهای به پناهگاه ۲۹ باشد، یعنی جایی که همهی ساکنان آن زیر ۱۵ سال سن داشتند.
رویدادهای مهم
۱۰. در حالی که سریال به طور مستقیم هیچ داستان خاصی از سری بازیها را اقتباس نمیکند، سکانسهایی مشابهی آنچه در بازیها دیده میشود را تکرار میکند.
انفجارهای هستهای قسمت اول، طبیعتا با انفجارهایی که در مقدمهی فالاوت ۴ دیده میشود، قابل مقایسه است.
۱۱. همچنین با توجه به رویدادهای فالاوت ۴، پادهای کشف شده در پناهگاه ۳۱ سریال به طور مبهمی شبیه به مواردی هستند که ساکنان پناهگاه ۱۱ در آنها به خواب رفته، هستند.
۱۲. کاتالیزور داستان سریال ناپدید شدن پدر لوسی است که شباهت زیادی به فالاوت ۳ دارد.
در هر دو مورد نقش پدر توسط یک بازیگر محبوب بازی میشود که در سریال کایل مکلاکلن و در بازی لیام نیسون نقشآفرینی میکنند.
۱۳. تلاش برای یافتن پدر، لوسی را از پناهگاه خارج میکند و در نتیجه لحظات نمادین بیرون رفتن بار بازیها دیگر تکرار میشود که در آن شخصیت بازیکن از در خارج میشود و به نوری درخشان برخورده و به دنیای بیرون قدم میگذارد.
المانهای نقشآفرینی
۱۴. مشابهی فالاوت ۳، یک فناوری قدرتمند در قسمت پایانی استفاده شده است تا امید را به گوشهای از زمین بایر فالاوت بازگرداند.
در بازی این یک دستگاه تصفیهی آب بود، در حالی که در نمایش جهوری کالیفرنیای جدید از یک دستگاه همجوشی سرد برای فعال کردن انرژی بیحد و حصر در منطقهی لس آنجلس استفاده میکند.
۱۵. در طی آشنایی ما با لوسی، او در مورد دستاوردهای شخصی خود در تعمیرات، علم و گفتار صحبت میکند. البته اینها مهارتهای واقعی در بازیها هستند، اگرچه مشخص نیست که او چقدر امتیاز به هر یک از آنها داده است.
۱۶.
به نظر میرسد که لوسی به اندازهی کافی روی سخنرانی متمرکز شده است، زیرا در قسمت پنجم، او میتواند در موقعیت خطرناکی با چند فرد ناشناس به خوبی صحبت کند.
۱۷. پوسترهای ورزشی پناهگاه ۳۳ برای SPECIAL، نوعی سیستم که بر ویژگیهای نقشآفرینی اولیهی شما در هر بازی فالاوت نظارت میکند را میتوان در اطراف پناهگاههای آپالاچی در فالاوت ۷۶ مشاهده کرد.
۱۸. بچههای قسمت اول سریال یک برنامهی تلویزیونی به نام Grognak the Barbarian را تماشا میکنند که اشارهای به یک شخصیت خیالی است که در تمام بازیهای فالاوت ظاهر میشود.
در فالاوت ۷۶، کمیکهای Grognak پرکهایی را ارائه میکنند.
۱۹. در این میان به نظر میرسد که غول موجود در سریال دارای پرک Bloody Mess است.
۲۰. در اواسط سریال، لوسی لباس والتتک خود را با یک پدشانه و کمی زرهی بیشتر ارتقا داد.
این بازتابی از سفر هر بازیکن در تمام بازیها است که در آن شما با لباسهای تمیز و زیبا شروع میکنید و به تدریج با یافتههای زمینهای بایر در طول زمان آن را ارتقا میدهید.
۲۱. سریال چندین سکانس دارد که در آن وقایع گذشته با استفاده از اجساد نشان داده میشوند، تکنیکی که بتسدا به شدت در تمام بازیهای فالاوت از آن استفاده میکند.
۲۲. تخصیص ضعیف امتیازات مهارتی شما در بازیها شرایط را کمی سخت میکند، درسی که مکسیموس که مرتبا کیسههای عظیم و سنگینی از وسایل را حمل میکند، هنوز یاد نگرفته است.
بنابراین باید یا ظرفیت حمل خود را افزایش دهد یا مقداری از آن آشغالهایی را که همراه خود حمل میکند، رها کند.
۲۳. تابلویی روی دیواری در فیلی میگوید که صاحب فروشگاه خرید و فروش و معامله انجام میدهد. اینها همه گزینههای مربوط به اینونتوری در بازیها هستند.
پیببوی (PibBoy)
۲۴.
فروشگاه ذکر شده یک پیببوی مدل ۲۰۰۰ MkV نیز دارد که رایانهی مچی خاصی است که بازیکنان در فالاوت ۷۶ میپوشند.
۲۵. لوسی و سایر ساکنان پناهگاه ۳۳ همگی از پیببوی مدل ۳۰۰۰ Mark IV بر اساس مدل پیببوی فالاوت ۴ استفاده میکنند.
۲۶. نظارت بر وضعیت زیستی یکی از امکاناتی که در پیببوی سریال و بازیها دیده میشود
۲۷.
یک شمارنده برای تعیین میزان رادیواکتیو بودن نیز وجود دارد.
۲۸. یک نقشهی مفید برای کمک به شما در هنگام کاوش زمینهای بایر در دسترس است.
۲۹. یک سیستم ردیابی که شما را به سمت هدفتان راهنمایی کند نیز به کمک شما میآید.
۳۰.
چراغ قوهی پیببوی مسیر را از میان تاریکی روشن میکند.
۳۱. یک کابل مفید در پیببوی این امکان را فراهم میکند تا با بسیاری از سیستمهای کامپیوتری مورد تایید والتتک ارتباط برقرار کرد.
۳۲. یک سیستم ارتباطی به کاربر امکان میدهد پیامهایی را از دیگر کاربران پیببوی دریافت کرده و همچنین به ایستگاههای رادیویی محلی متصل شود.
موسیقی
۳۳.
در حالی که هیچ یک از ایستگاههای رادیویی بازیها در سریال حضور ندارند، بسیاری از قسمتها دارای آهنگهایی از دهههای ۴۰ و ۵۰ میلادی هستند که امضای سری فالاوت هستند. در افتتاحیهی قسمت اول، آهنگ Orange Colored Sky را میشنویم که توسط نات کینگ کول (Nat King Cole) و استن کنتون (Stan Kenton) اجرا شده است. این اهنگ که در یک تبلیغ تلویزیونی در نیو وگاس و بعدها در فالاوت ۴ و فالاوت ۷۶ استفاده شد.
۳۴.
قسمت دوم سریال شامل آهنگ Into Every Life Some Rain Must Fall است که توسط The Ink Spots و الا فیتزجرالد (Ella Fitzgerald) اجرا شده است. شاید به خاطر داشته باشید که این آهنگ توسط Galaxy News Radio در فالاوت ۳ پخش شد و بعدها توسط Diamond City Radio در فالاوت ۴ نیز پخش شد.
۳۵. در قسمت دوم، سه موسیقی دیگر نیز اجرا میشود که با Don’t Fence Me In شروع میشود که توسط بینگ کراسبی (Bing Crosby) اجرا شده و به آثار ویک شوئن (Vic Schoen) و خواهران اندروز ختم میشود که بخشی از لیست پخش رادیوی آپالاچیا در فالاوت ۷۶ است.
۳۶.
آهنگ It’s a Man از بتی هاتون (Betty Hutton) نیز در سریال وجود دارد که در رادیو شهر الماس بازی فالاوت ۴ پخش میشود.
۳۷. اپیزود دوم با I Don’t Want to Set the World on Fire از The Ink Spots به پایان میرسد که به لطف حضور در فالاوت ۳، فالاوت ۴ و فالاوت ۷۶ به نوعی سرود فالاوت تبدیل شده است.
۳۸. گروه The Ink Spots آهنگی دارد به نام Maybe که در قسمت سوم نمایش داده میشود، برای مقدمه و تیتراژ اولین بازی فالاوت استفاده شد.
۳۹.
گروه The Ink Spots چهارمین آهنگ خود را در پایان سریال با نام We Three (My Echo, My Shadow and Me) پخش میکند که از رادیو آپالاچیا فالاوت ۷۶ شنیده میشود.
۴۰. در حالی که آهنگهای قدیمی دارای مجوز، بخش عمدهای از موسیقی متن سریال هستند، فالاوت همچنین دارای یک موسیقی اوریجینال است که توسط رامین جوادی، آهنگساز سری بازی تاج و تخت، با الهام از موسیقی بازیها ساخته شده است. در قسمت شش، ما حتی تم قابل تشخیصی را دریافت میکنیم که در منوی اصلی بازیهای مدرن فالاوت پخش میشود.
کامپیوتر، فناوری و رباتیک
۴۱.
ترمینالهای کامپیوتری قدیمی و آشنا از بازیهای را میتوان در صحنههای متعدد در سراسر سریال مشاهده کرد. این را میتوان در رابط کاربری نیز مشاهده کرد که از همان متن سبز و منوهای مشابه استفاده میکند.
۴۲. هک کردن رمزها که شامل متنها و نمادها میشود نیز دقیقا مشابهی بازیها انجام میشود.
۴۳.
ترمینالهای کامپیوتری و پیببویها تنها یادگارهای فناوری آشنایی نیستند که در هشت قسمت سریال میبینیم. تلویزیون Radiation King به سبک تلویزیونهای دههی ۵۰ از قسمت چهارم از همان مارکی است که در خانههای مختلف در سرتاسر سری بازیها دیده میشود.
۴۴. نوعی تلفن بیسیم را در سریال میبینیم که توسط LGJG، یک شرکت قفلسازی، ساخته شده است که قفلهای بسیار پیشرفتهتر آن را میتوان در فالاوت نیو وگاس مشاهده کرد.
۴۵.
رباتهای فالاوت که از همان ابتدا بخشی از این سری بودهاند، به اندازهی والتبوی نمادین هستند. یکی از رباتهای مشهور سری که از فالاوت ۳ معرفی شد، در قسمت چهارم ظاهر میشود.
۴۶. یکی از جزئیات داستانی قسمت سوم سریال، نابود شدن تراشهی تصفیهی آب است.
یک تراشهی شکستهی مشابه، حادثهی محرک داستانی اولین بازی فالاوت است، بنابراین این را نشانهای از رویدادهایی بدانید که همه چیز را آغاز کرده است.
۴۷. دقیقا مانند فالاوت، پاور آرمور سریال با باتری هستهای کار میکند. این یک فناوری شگفتانگیز به اندازهی یک نارنجک است که برای تامین انرژی کل پناهگاه ۴ نیز استفاده میشود و نشان میدهد که این باتریها بسیار بیشتر از نمونههای موجود در بازیها دوام میآورند.
سلاحها
۴۸.
تعداد زیادی اسلحه در سراسر پساآخرالزمان وجود دارد که بسیاری از آنها فقط سلاح گرم معمولی هستند. برخی از اینها نظیر تامی گان از فالاوت ۲ و ۴ گرفته شده و برخی مانند سلاحهای خیالی منحصربهفرد به طور غیرمستقیم الهام گرفته شدهاند.
۴۹. لوسی سفر خود را با استفاده از یک تفنگ دارت آغاز میکند که یک عنصر جدید برای این سری است، اما او این سلاح را با تپانچهی ۱۰ میلیمتری کاربردیتری عوض میکند.
این همان سلاح کمری قابل اعتماد فالاوت ۴ است.