1403\01\29 18:11:08
صدا و سیمای 24 هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟
صداوسیمای ۲۴هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟ مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما میگوید حدود ۷۰درصد اما منتقدان میگویند کمتر. برخی حتی آمار کمتر از ۵۰درصدی هم ارائه کردهاند.
انتقادات به صداوسیما زمانی بیشتر شد که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام کرد دیگر نمیتوان حرفی از ۸۰درصد و ۹۰درصد مخاطب برای تلویزیون به میان آورد.
این دوره در تمام دنیا تمام شده است، چرا که مخاطبان دیگر محتوای تلویزیونی چه فیلم، یا سریال و برنامه را منحصرا از قابِ نمایشگر تلویزیون دنبال نمیکنند و ... ابته او نگفت که تلویزیونها در قریب به اتفاق کشورهای جهان از بودجه عمومی ارتزاق نمیکنند. بااینحال برخی کارشناسان هم از لزوم تقویت صداوسیما سخن گفته و تولید برنامههای استاندارد و جذب مخاطب را مستلزم تامین مالی کافی برشمردهاند.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان اخیرا گفته تقریبا ۷۰درصد مردم محتوای تولیدی تلویزیون را میبینند؛ بخشی در قابِ تلویزیون و بخشی دیگر در تلوبیون، شبکه سپهر و دیگر شبکههای اجتماعی و مجازی؛ اما درعینحال مصرف خبر مخاطبان بالاتر از محتوای تولیدیمان است. اگر نگاهی به شبکههای پریننده داشته باشیم شبکه سه، شبکه آیفیلم و شبکه خبر جزو پرمخاطبهای ما هستند.
البته معلوم نیست مرکز تحقیقات صداوسیما چگونه توانسته میزان بینندگان برنامههای صداوسیما را در شبکههای اجتماعی و ... احصا و ارزیابی کند.
به هر روی در ادامه این ماجرا روز گذشته در نشست خبری «گزارش برنامههای نوروز و رمضان ۱۴۰۳ رسانه ملی» معاونان و مسوولان سازمان صداوسیما در سالن کوثر این سازمان آمارهایی تازه از میزان مخاطبان ارائه کردند.
آمار مخاطبان صداوسیما
در ادامه محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، درباره روند نظرسنجیها گفت: ما هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان سریالها را میسنجیم. برنامههای شاخص هر ماه یک بار سنجیده میشوند چون نه بودجه و نه وقت کافی داریم که همه برنامهها را بسنجیم اما هر فصل کلیت مخاطب رسانه ملی را از درب منازل میسنجیم. او اضافه کرد: در آخرین نظرسنجی کلیت مخاطب ۶۶درصد در تهران و مراکز بوده است.
پرسشگرهای ما در تهران و مراکز استان مستقر هستند. میزان مخاطب رسانه ملی به طرز معناداری در شهرستانها و روستاها بیشتر از مراکز استان است. ۱۵هزار داده آماری در این باره داشتیم و میزان مخاطب در شهرستان 69.9درصد و میزان مخاطب در روستاها 78.7درصد بوده است.
اظهارنظری هم قبلا داشتم که امروز چالشی جدی بین فضای «برودبند» و «برودکست» وجود دارد و در چنین فضایی این عددها که در حال حاضر داریم معجزه است.
با توجه به آمارهای این مدیر و محاسبه جمعیت مناطق مختلف کشور در سه دستهبندی تهران، شهرها و روستاها، میتوان حساب کرد که جمعیت مخاطبان صداوسیما چند نفر است. اگر آمار جمعیتی 80میلیونی جمعیت کشور را در نظر بگیریم، تعداد مخاطبان صداوسیما 56میلیون و 400هزار نفر است، که حدود 70درصد جامعه است. شاکرینژاد درباره فرآیند نظرسنجیها تصریح کرد: ما مدلهای متنوعی داریم، به طور مثال از هزار نمونه نظرسنجی میکنیم و مطابق استانداردهای جهانی همچون موسسه گالوب هم پیش میرویم که بر اساس ۳۰۰ میلیون جمعیت آمریکا همین مدل نظرسنجی میکند.
او اضافه کرد: در عین حال در مدلهای دیگری تا ۴۰هزار نفر نظرسنجی هم داریم.
یکی از معیارهای نظرسنجی شب انتخابات است و در انتخابات مجلس عددی که مرکز تحقیقات سازمان اعلام کرد هفتدهم درصد با نتیجه واقعی تفاوت داشت. رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره تغییر برخی نظرسنجیها نسبت به آمارها عنوان کرد: ما پنج فروردین اولین گزارش را درباره برنامهها دادیم که مخاطب «زندگی پس از زندگی» 17.9 و «محفل» 17.5درصد بوده است. شاکرینژاد در ادامه گفت: سریال «نونخ» با 41.5درصد پربینندهترین سریال است که این آمار از فصل قبلی این سریال ۱۰درصد بالاتر است.
امسال برنامهها هشتدرصد بیشتر نسبت به سال گذشته مخاطب داشتهاند و ما در همه آیتمهای رمضان افزایش مخاطب داریم، جز در برنامههای ویژه شب قدر که چند درصد ریزش داشته است. همچنین آمار مخاطبان سریال «زیرخاکی» 24.9درصد، «هفت سر اژدها» 22.5درصد و «رستگاری» 15.5درصد بوده است.
او در ادامه از تغییر آمار دو برنامه با اختلاف کم خبر داد و توضیح داد: ما چندبار نظرسنجی داشتیم که در اولین گزارشهای ما «زندگی پس از زندگی» در رتبه اول بود و در گزارشهای آخر ما «محفل» پربینندهتر از آن بود؛ مخاطب «محفل» 27.9درصد و «زندگی پس از زندگی» 27.1درصد بوده است.
. .
بازنشر از : منبع: دنیای اقت