آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان هوای ناسالم اصفهان-سخنگوی دانشگاه عل

1401\11\03 09:11:55


شمار مراجعان با علائم تنفسی به بیمارستان‌های اصفهان افزایش یافت

اصفهان-سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شمار افراد مراجعه کننده سرپایی به ویژه طیف سنی کودکان به دلیل مشکلات و علائم تنفسی در برخی بیمارستان‌های اصفهان افزایش یافت.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کلانشهر اصفهان این روزها در بدترین شرایط آلودگی هوا از ابتدای سال تاکنون قرار گرفته است، اظهار داشت: مراجعات سرپایی افراد به بیمارستان تخصصی قلب چمران اصفهان در نیمه دوم امسال نسبت به نیمه اول سال افزایش یافته و بیمارستان الزهرا نیز شمار بستری‌ها و مراجعات سرپایی در این روزهای آلوده بویژه در گروه کودکان افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: شمار افراد مراجعه کننده سرپایی بویژه طیف سنی کودکان بدلیل مشکلات و علائم تنفسی در برخی بیمارستان‌های شهر اصفهان از جمله بیمارستان الزهرا افزایش یافته است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص آمار مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا، افزود: براساس مطالعات و تحقیقات ملی که نتایج آن حدود دو هفته پیش منتشر شد، مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در ۲۷ شهر بزرگ کشور با جمعیتی حدود ۳۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۸۷ درصد افزایش داشته که به طور تقریبی در طول یک سال ۲ برابر بوده است. عقدک تصریح کرد: پیامدهای آلودگی هوا از نظر علمی مرتب ثابت شده و می‌دانیم که آلودگی هوا چه عوارض و تبعاتی روی بیماری‌های قلبی و عروقی و مغز و اعصاب دارد، از سوی دیگر می‌دانیم که شمار افراد با علائم و نشان‌های تنفسی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، در روزهای اخیر افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: این موضوع که آلودگی هوا آمار افراد دارای علائم تنفسی و ریوی را افزایش داده و روی مرگ و میر مؤثر بوده، کامل مشخص است و اینکه ما در حال حاضر در بدترین شرایط آلودگی هوای اصفهان از ابتدای سال تاکنون قرار داریم که به صورت مستمر چند روز پیاپی ادامه داشته و تعطیلی‌ها به دلیل آن است. از این رو موضوع مبهمی نمی‌ماند و لازم است افرادی که دست اندرکار سوخت، خودروها و جاده‌ها و ترافیک هستند و دولتمردان ورود جدی داشته باشند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بخشی کارها نیز در سطح فردی باید انجام شود از جمله اینکه زمانیکه هوا آلوده است و برای سلامتی ضرر دارد اولین کاری که می‌توان کرد این است که برای‌چند روز به شهرستان‌های اطراف که هوای بهتری دارند، سفر کرد و یا اینکه کمتر از خانه خارج شویم تا کمتر در آلودگی قرار بگیریم و سوم اینکه لازم است خوراکی‌هایی مصرف شود که به کاهش عوارضی آلودگی کمک کند.

عقدک اضافه کرد: مصرف مایعات بیشتر، شیر و لبنیات و میوه و سبزی در روزهای آلوده توصیه می‌شود و همچنین بهتر است افراد در این شرایط فست‌فود و تنقلات با ارزش غذایی کم، مصرف نکنند. وی افزود: افراد سعی کنند در روزهای آلوده ترکیبات ویتامین‌های C و E در مواد غذایی که مصرف می‌کنند، زیادتر باشد تا بدن در برابر آلودگی تقویت و حفظ شود. به گزارش مهر، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت آبان ماه امسال با اشاره به انجام مطالعه‌ای برای کمی‌سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده ذرات معلق PM ۲.۵ در ۲۷ شهر بزرگ کشور که در رسانه‌ها منتشر شد، در خصوص کلانشهر اصفهان نیز گفت که تعداد کل مرگ‌های منتسب به ذرات معلق PM۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در سال ۱۴۰۰ به شکل میانگین ۱۶۶۴ نفر بوده است.

تعداد مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی بالاتر از ۳۰ سال ۴۲ نفر، تعداد مرگ به علت سرطان ریه بالاتر از ۳۰ سال ۴۸ نفر، تعداد مرگ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی در بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال ۴۱۱ نفر و تعداد مرگ به علت سکته مغزی در بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال ۱۴۴ نفر بوده است. مجموع هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال ۱۴۰۰ در شهر اصفهان به طور میانگین ۹۰۵ میلیون دلار معادل با ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.. .


بازنشر از : مهر

آلودگی هوا

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اصفهان

هوای ناسالم


تعمیر پکیج دیواری