صنایع دستی سازمان محیط زیست مریم جلالی در پیش نویس تفاهمنامه وزارت میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست مقرر شد برای ن

1402\03\09 18:31:07


لحاظ کردن شاخص‌ محیط زیست در تعیین شهر و روستای ملی صنایع دستی

در پیش نویس تفاهمنامه وزارت میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست مقرر شد برای نخستین‌بار شاخص احترام به محیط زیست در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی لحاظ شود.

نشست مشترک معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست، مدیران کل و مشاوران دو حوزه در دفتر معاونت صنایع دستی برگزار شد.

در این دیدار مریم جلالی با تاکید بر اجرایی شدن ارتباطات و ایجاد کارگروه مشترک بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: صنایع‌دستی تجسم و تجلی اقلیم هر منطقه و حاصل سلیقه و دانش برخاسته از حوزه زیستی است. وی تصریح کرد: در همه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی علاوه بر همفکری و هم‌افزایی به ارتباط مؤثر و هم‌جوشی نیاز داریم که در این راستا دغدغه‌های محیط زیستی در حوزه صنایع‌دستی تبلور هم‌جوشی میان دو دستگاه خواهد بود. جلالی گفت: خدمات متقابل در زنجیره ارزش بین دو حوزه، به وظایف حفاظتی محیط زیست و رسالت صنایع‌دستی کمک خواهد کرد.

در ادامه نورالله مرادی گفت: پیوند میان وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان حفاظت از محیط زیست در حوزه توسعه پایدار، زنان و مشارکت مردمی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: یکی از اهداف مهم سازمان حفاظت از محیط زیست طرح توانمندسازی جوامع محلی پیرامون مناطق حفاظت شده است که برای اجرایی شدن آن نیازمند تخصص و دانش کافی در حوزه صنایع‌دستی هستیم. مرادی تصریح کرد: در راستای طرح توانمندسازی جوامع محلی در حوزه سامان‌دهی مشاغل خرد و ایجاد مشاغل جایگزین نقش و حضور زنان حائز اهمیت است.

او ادامه داد: محیط زیست کشور نگاه ویژه‌ای به طبیعت‌گردی دارد و در مناطق حفاظت شده رویکرد فرهنگی و حفظ محیط زیستی دارد. معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان حفاظت از محیط زیست کمک بزرگی به اقتصاد، حفظ صنایع‌دستی و محیط زیست کشور است. تأسیس بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در کشور طی یک سال گذشته مرادی با اشاره به تأسیس بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در کشور طی یک سال گذشته، افزود: خانه‌های محیط زیست ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه صنایع دستی سازگار با محیط زیست، آموزش جوامع محلی و ایجاد سرمایه‌گذاری در صنایع دستی به شمار می‌رود که حتماً در تفاهم‌نامه باید به این ظرفیت عظیم توجه ویژه شود.

مرادی انعقاد تفاهم‌نامه جامعی را با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خواستار شد و با تاکید بر اینکه انعقاد تفاهم‌نامه بایستی توقعات همکاری در زمینه‌های مشترک را برآورده کند؛ افزود: ایجاد کارگروه مشترک بین دو دستگاه را در دستور کار قرار می‌دهیم و از سازمان حفاظت محیط زیست نمایندگانی در حوزه محیط زیست طبیعی، انسانی، دریایی و همچنین صندوق ملی محیط زیست شرکت خواهند کرد. وی گفت: اعتقاد داریم طبیعت‌گردی اگر با نگاه فرهنگی باشد آورده اقتصادی بهتری خواهد داشت. مرادی ضمن قدردانی از معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که همکاری خوبی را برای انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت محیط زیست داشته‌اند، ابراز امیدواری کرد: تفاهم‌نامه‌ای کلان به عنوان کار پایه‌ای مدت‌دار حداقل چهار، پنج ساله منعقد شود که اثرات آن در حفظ محیط زیست، اقتصاد پایدار ومعیشت مردم دیده شود.

در این نشست ضمن بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه میان وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان حفاظت از محیط زیست مقرر شد برای نخستین‌بار شاخص احترام به محیط زیست با حضور نماینده این سازمان در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی لحاظ شود.. .


بازنشر از : مهر

صنایع دستی

سازمان محیط زیست

مریم جلالی


تولید کارتن و سفارش کارتن