آنتونیوگوترش سازمان ملل متحد افغانستان طالبان مقامات سازمان ملل از جمله دبیرکل

1402\01\16 19:17:11


«گوترش» تصمیم طالبان در منع فعالیت کارمندان زن در دفاتر سازمان ملل را محکوم کرد

مقامات سازمان ملل از جمله دبیرکل این نهاد، تصمیم طالبان مبنی بر منع کار کارمندان زن افغانستانی در این نهاد را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل در ولایت ننگرهار درافغانستان را به شدت محکوم کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه اضافه کرد که این اقدام خلاف منشور سازمان ملل است و از طالبان خواست تا فورا این تصمیم را لغو کند. از سوی دیگر، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغاستان ممنوعیت اخیر زنان را «یکی دیگر از موارد نقض فاحش» حقوق اساسی آن ها خواند. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل هم در این باره گفت که به مقامات آژانس گفته شده این ممنوعیت در کل کشور اعمال می‌ شود.

سخنگویان طالبان برای اظهار نظر درباره این موضوع در دسترس نبودند و مقامات طالبان هم بیانیه‌ ای صادر نکرده‌ اند. دیروز سه‌ شنبه هیات سازمان ملل در افغانستان پس از اینکه کارمندان زن آن از کار کردن در ولایت ننگرهار منع شدند، از این رویداد ابراز نگرانی کرده بود. زنان افغانستانی قبلا هم از کار در سازمان‌ های غیردولتی ملی و بین‌ المللی منع شده‌ بودند؛ اما این ممنوعیت شامل کار برای سازمان ملل نمی‌ شد.

سازمان ملل حدود ۳ هزار و ۹۰۰ کارمند در افغانستان دارد که تقریبا ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از آنها افغان و ۶۰۰ نفر دیگر پرسنل بین‌ المللی را شامل می‌ شود. در مجموع این کارمندان، ۶۰۰ زن افغان و ۲۰۰ زن از دیگر کشورها هستند. دختران افغانستان از تحصیل در کلاس‌ های بالاتر از ششم ابتدایی منع شده‌ اند.

زنان از کار، تحصیل، مسافرت بدون همراه مرد و حتی رفتن به پارک‌ ها منع شده‌ اند. محدودیت‌ های طالبان در افغانستان به ویژه ممنوعیت آموزش و کار زنان در سازمان‌ های غیردولتی، محکومیت بین‌ المللی را به دنبال داشته است.. .


بازنشر از : مهر

آنتونیوگوترش

سازمان ملل متحد

افغانستان

طالبان


نمایندگی زومر - جک پارکینگ زومر - ریموت زومر