جولیان آسانژ لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا دولت ایالات متحده لولا داسیلوا، رئیس جمه

1402\02\17 06:15:05


درخواست رئیس جمهور برزیل برای آزادی آسانژ

لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل خواستار تلاش برای آزادی جولیان آسانژ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل پس از شرکت در مراسم تاج‌گذاری پادشاه انگلیس، فقدان تلاش‌های هماهنگ برای آزادی «جولیان آسانژ»، بنیانگذار ویکی لیکس را که چهار سال در زندان سپری کرده است، محکوم کرد.

داسیلو گفت: «این مایه شرمساری است که روزنامه نگاری که حیله علیه دیگری را رسوا می‌کند، دستگیر و محکوم به مرگ در زندان می‌شود و ما هیچ کاری برای آزادی او انجام نمی‌دهیم. این دیوانه کننده است.» رئیس جمهور برزیل افزود: «ما در مورد آزادی بیان صحبت می‌کنیم. این مرد در زندان است زیرا او تخلفات را محکوم کرده است و مطبوعات هیچ کاری در دفاع از این روزنامه نگار انجام نمی‌دهند.

من نمی‌توانم این وضعیت را درک کنم.» لولا این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره آسانژ که یک استرالیایی بومی است، ارائه کرد. او گفت فراموش کرده است که این موضوع را با نخست وزیر ریشی سوناک در میان بگذارد، اما پس از بازگشت به برزیل برای او نامه خواهد نوشت. آسانژ در حال مقابله برای استردادش به ایالات متحده بوده است و اظهارات لولا در زمانی بیان می‌شود که رئیس جمهور برزیل تمایل چندانی برای برجسته سازی اختلاف نظرهای خود با واشنگتن در مورد مسائل ژئوپلیتیکی، به ویژه در مخالفت با ارائه تسلیحات به اوکراین برای جنگ با روسیه ندارد، هرچند مواضع و اظهارات مکرر او مورد سرزنش تند کاخ سفید و اروپا قرار گرفته است.

از سوی دیگر دولت استرالیا نیز فشار دیپلماتیک بر دولت ایالات متحده را برای لغو پیگرد قانونی آسانژ افزایش داده است. پیشتر، «آنتونی آلبانیز»، نخست وزیر استرالیا در گفتگویی اعلام کرده بود: «دیگر بس است. در حبس مداوم آسانژ چیزی را تغییر نمی‌دهد.» نوامبر گذشته نیز آلبانیز به پارلمان گفته بود که موضع او روشن است و برای دولت ایالات متحده روشن شده است: «زمان آن فرا رسیده است که موضوع آسانژ به پایان برسد.» آسانژ سال‌هاست در دادگاه‌های انگلیس در تلاش است تا از اعزام به ایالات متحده نجات یابد، جایی که با ۱۷ اتهام جاسوسی و یک اتهام سوءاستفاده از رایانه مواجه است و این اتهامات نیز ناشی از انتشار مجموعه عظیمی از اسناد طبقه‌بندی شده توسط ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ است.

دادستان‌های آمریکایی مدعی هستند که او به چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی ارتش ایالات متحده کمک کرده است تا اسناد دیپلماتیک و پرونده‌های نظامی طبقه بندی شده‌ای را که ویکی لیکس بعداً منتشر کرد، بدزدد و جان افراد را به خطر انداخته است. آسانژ برای حامیانش یک روزنامه نگار است که تخلفات ارتش آمریکا در عراق و افغانستان را افشا کرده است. رئیس جمهور برزیل نیز تاکید کرد: «من فکر می‌کنم باید یک جنبش مطبوعات جهانی در دفاع از او وجود داشته باشد، نه در مورد شخص او، بلکه برای دفاع از حق آزادی بیان حقیقت‌ها.

آن مرد این را محکوم کرد که یک دولت از دیگران جاسوسی می‌کند و این به جنایت علیه روزنامه نگار تبدیل شد. مطبوعاتی که از آزادی مطبوعات دفاع می‌کنند، هیچ کاری برای آزادی این شهروند انجام نمی‌دهند. غم انگیز است، اما حقیقت دارد.».

.


بازنشر از : مهر

جولیان آسانژ

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا

دولت ایالات متحده


مشاور امور مالی و مالیاتی در تهران