مولود چاووش اوغلو ناتو سوئد فنلاند وزیر خارجه ترکیه اعل

1401\11\11 04:33:07


چاووش‌اوغلو: در مقایسه با سوئد مشکل کمتری با پیوستن فنلاند به ناتو داریم

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا در مقایسه با سوئد مشکل کمتری با پیوستن فنلاند به ناتو دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «ژائو گومز کراوینیو» همتای پرتغالی خود با اشاره به اینکه آنکارا به نسبت سوئد مشکل کمتری با پیوستن فنلاند به ناتو دارد، گفت: باید میان کشوری که مساله بیشتری با آن داریم با کشوری که مسائل کمتر است، تمایز قائل شویم.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه فنلاند و سوئد تاکید کرده اند که ترکیه از آغاز روند عضویت این دو کشور در ناتو مشکلات کمتری با فنلاند داشته، اظهار داشت: اما هر دو این کشورها، سازمان ناتو و برخی از متحدان سازمان نیز خواهان تداوم همزمان روند عضویت دو کشور هستند. وزیر امور خارجه با یادآوری تفاهمنامه سه جانبه امضا شده در مادرید گفت: از آن زمان تاکنون اظهارات مثبتی از سوی فنلاند مطرح شده و می‌توان گفت در مورد تحریم های ترکیه از جمله در خصوص مجوز صادرات محصولات صنایع دفاعی اقداماتی صورت گرفته است. تحرکات گروه‌های تروریستی نیز در این کشور مانند سوئد نبوده است.

منظور من فقط وابستگان پ ک ک نیست، افرادی با ایدئولوژی‌های مختلف نیز در میان سیاستمداران فنلاندی حضور دارند. آنها هم نمی‌ خواهند این اتفاق بیفتد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ترکیه مخالف گسترش ناتو نیست، اضافه کرد: ما همیشه گفته‌ایم که کشورهایی که خواهان عضویت در ناتو هستند می توانند به این سازمان بپیوندند.

سوئد و فنلاند در ماه می ۲۰۲۲ به طور رسمی درخواست خود برای عضویت در ناتو را مطرح کردند اما ترکیه به عنوان عضو این ائتلاف نظامی که بیش از ۷۰ سال سابقه عضویت در این سازمان را دارد، با اعلام مخالفت، این دو کشور را به تحمل کردن و حتی حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک. ک و سازمان تروریستی فتح‌الله (گولن) متهم کرد. آنکارا به همراه این دو کشور حوزه نوردیک ژوئن پارسال تفاهمنامه ای را برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی ترکیه امضا کرده و راه برای عضویت آنها در ناتو هموار شد..

.


بازنشر از : مهر

مولود چاووش اوغلو

ناتو

سوئد

فنلاند


چراغ خطی و تعمیرات چراع ال ای دی