محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا یک قرص خوراکی انسولین ساخته‌اند که می‌تواند دارو را به طور مستقیم به کبد برساند.

1401\06\09 19:25:13

دستاورد بزرگ محققان: تولید قرص انسولینی که به اندازه درمان‌های تزریقی موثر است

گروهی از محققان در حال کار روی تولید یک قرص انسولین خوراکی هستند تا آن را جایگزین تزریق دوزهای روزانه انسولین کنند.

این شیوه که می‌تواند کمک شایانی به بیماران دیابتی کند، فعلا روی موش‌ها آزمایش شده و با موفقیت توانسته دارو را به‌طور مستقیم به کبد برساند.

پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافته‌اند که انسولین خوراکی آن‌ها می‌تواند به همان شکلی که انسولین تزریقی توسط بدن جذب می‌شود، کارآمد باشد. آن‌ها می‌گویند حدوداً تمام انسولین دریافتی در این قرص به‌طور مستقیم به کبد می‌رود. در پژوهش‌های قبلی، بخش عمده انسولین نوشیدنی در معده تجمع پیدا می‌کرد.

«ییگونگ گو»، نویسنده اول این مقاله که نتایجش در مجله Scientific Reports منتشر شده، می‌گوید: «حتی دو ساعت بعد از مصرف دارو، هیچ اثری از انسولین در معده موش‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند، دیده نمی‌شد.»

دیابت

قرص انسولین پس از نیم ساعت جذب می‌شود

محققان در این روش از غشاء نازکی استفاده می‌کنند که در خطوط گونه داخلی و پشت لب‌ها وجود دارد.

این غشاء تمام انسولین را بدون هیچ اتلافی به کبد منتقل می‌کند. اکثر درمان‌های خوراکی دیابت ظرف مدت دو تا چهار ساعت به آرامی انسولین خود را آزاد می‌کنند، در حالی که در روش تزریقی این اتفاق ظرف 30 تا 120 دقیقه می‌افتد. خوشبختانه این دارو هم قادر است پس از نیم ساعت جذب شود و دو تا چهار ساعت دوام داشته باشد.

تبلیغات
ضایعات و بازیافت

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

این تحقیقات هنوز وارد فاز کارآزمایی بالینی انسانی نشده و به همین خاطر به زمان، سرمایه و همکاری‌های بیشتری نیاز دارد.

پروفسور «انوبهاو پراتاب-سینگ» از دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید میلیون‌ها نفر روزانه انسولین تزریق می‌کنند که آسیب‌های زیست‌محیطی زیادی را به دنبال دارد. اما یک درمان خوراکی این حجم از زباله غیرقابل بازیافت را به وجود نمی‌آورد.

دانشمندان امیدوارند که با این درمان افزون بر ارتقای کیفیت زندگی و سلامت روان بیماران، هزینه دوزهای تزریقی انسولین را کاهش دهند و به محیط زیست کمک کنند. استفاده از قرص از نظر حمل و نقل و تولید نیز بسیار آسان‌تر خواهد بود.

اگر تمایل داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

.