فوق تخصص زنان چه ویتامینی برای افزایش باروری می‌کنند؟ مجموعه: اخبار پزشکی تاریخ انتشار : دوشنبه, 10 بهمن 1401 16:55 همانطور که هر کسی که برای باردار شدن تلاش کرده است

1401\11\12 09:01:04


فوق تخصص زنان چه ویتامینی برای افزایش باروری می‌کنند؟همانطور که هر کسی که برای باردار شدن تلاش کرده است می‌داند، ناباروری می‌تواند…

فوق تخصص زنان چه ویتامینی برای افزایش باروری می‌کنند؟ مجموعه: اخبار پزشکی تاریخ انتشار : دوشنبه, 10 بهمن 1401 16:55 همانطور که هر کسی که برای باردار شدن تلاش کرده است می‌داند، ناباروری می‌تواند یک سفر سخت با روند درمانی و اتفاقات غیرقابل پیش‌ب

فوق تخصص زنان چه ویتامینی برای افزایش باروری می‌کنند؟ مجموعه: اخبار پزشکی تاریخ انتشار : دوشنبه, 10 بهمن 1401 16:55 همانطور که هر کسی که برای باردار شدن تلاش کرده است می‌داند، ناباروری می‌تواند یک سفر سخت با روند درمانی و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی باشد.

روبه‌رو شدن با موضوع ناباروری در زنان و مردان می‌تواند آن‌ها زوجین را از نظر روحی آسیب پذیر کند، خصوصا در مواردی که فرزند آوری برای آن‌ها موضوع مهمی باشد.      یکی از عواملی که ممکن است شانس بچه‌دار شدن زوجین را افزایش دهد و نسبت به سایر عوامل راحت‌تر هم خواهد بود رژیم غذایی است. در واقع، بسیاری از ریز مغذی‌هایی که از طریق غذا یا مکمل‌ها دریافت می‌کنید، نقش کلیدی در باروری دارند.   متأسفانه مکملی که به رفع مشکل ناباروری بپردازد هنوز با واقعیت فاصله‌ی زیادی دارد. اما این بدان معنا نیست که ارزش مصرف هیچ قرصی در تلاش برای بارداری موثر نباشد. به همین منظور پس از ثبت نوبت از فوق تخصص زنان در اصفهان ، برای افزایش باروری زنان و مردان، قبل از شروع پروسه درمان ناباروری مکمل‌های ویتامین تجویز می‌کند.   مصرف برخی ویتامین‌ها در دوران اقدام به بارداری می‌تواند بدن شما را برای داشتن نوزاد آماده کند. این مکمل‌ها مملو از مواد مغذی مانند اسید فولیک، آهن، امگا 3 و..

هستند که ممکن است احتمال ناباروری را کاهش داده و باردار شدن را آسان‌تر کنند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که برخی مکمل‌های طبیعی وجود دارند که ممکن است به شما در تلاش‌ و اقدامات برای بارداری کمک کند. لازم است در این زمینه با پزشک خود مشورت کرده و براساس تجویز فوق تخصص زنان و نازایی مصرف مکمل‌ها را شروع کنید.   چرا باید برای افزایش قدرت باروری مکمل و ویتامین مصرف کنیم؟ بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند به افزایش باروری کمک کند یا نه وجود دارد. بدن هر کس متفاوت است و واکنش‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. برخی افراد ادعا می‌کنند که مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای آن‌ها تاثیرات زیادی به همراه داشته و برخی نیز این نتایج را قطعی نمی‌دانند.

با این حال، آنچه ما می دانیم این است که ویتامین ها نقش اساسی در تمام عملکردهای بدن ما از جمله سیستم تولید مثل دارند. ویتامین‌ها در موارد زیر تاثیر بسیاری به همراه داشته‌اند: • قاعدگی و تخمک‌گذاری در زنان؛ • عملکرد تیروئید؛ • افزایش انرژی؛ • بهبود عملکرد سیستم ایمنی.      اگر کمبود ویتامین‌های خاصی داشته باشیم، مصرف مکمل‌ها می‌تواند به کاهش عوامل تاثیرگذار بر باروری مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند. مصرف این مکمل‌ها  چیزی نیست که فقط خانم‌ها در نظر بگیرند، تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌ها بر کیفیت و تحرک اسپرم تاثیر گذاشته و آن‌ها را افزایش می‌دهند. ما همیشه باید به دنبال دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی بیشتر از طریق یک رژیم غذایی سالم باشیم و مصرف مکمل ها هرگز نباید به جای داشتن یک رژیم غذایی متعادل در نظر گرفته شود.   تاثیر مصرف ریزمغذی‌ها بر باروری  ممکن است تصور کنید که متخصصان نقش ویتامین ها بر باروری را تا به حال مشخص کرده‌اند، درحالی که اینطور نیست. از آنجایی که باروری معادله‌ای پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است علم نتیجه‌ی دقیقی از این موضوع به اثبات نرسانده است. با این حال، برخی از مطالعات امیدوارکننده شروع به روشن کردن نقش ویتامین ها در باردار شدن کرده‌اند.   پیش از مصرف مکمل‌ها به موارد زیر دقت کنید سیستم تناسلی ما پیچیده است و بدن هر فردی نیازهای متفاوتی دارد، به همین دلیل مشورت با پزشک قبل از مصرف هر مکملی بسیار مهم است.

برخی از ویتامین‌ها در صورت مصرف زیاد یا تداخل با سایر داروهای مصرفی می‌توانند تأثیر نامطلوبی داشته باشند، بنابراین همیشه مهم است که سابقه شخصی خود را با متخصص زنان و نازایی در میان بگذارید.   مکمل‌هایی که برای افزایش قدرت باروری موثر هستند قرص های اسید چرب امگا ۳ تنظیم چرخه باروری فوق تخصص زنان کرج ، توصیه می‌کنند که مصرف این مکمل ممکن است در تنظیم چرخه قاعدگی و افزایش باروری مفید باشد. علاوه بر این، نشان داده شده است که اسیدهای چرب امگا ۳ خلق و خو را بهبود می‌بخشد، که ممکن است خطر ناباروری را کاهش دهد (استرس یک عامل شناخته شده کاهش دهنده باروری است.). همچنین زمانی که بارداری اتفاق افتاد، اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش احتمال سقط جنین و زایمان زودرس کمک کند و در رشد مغز، چشم و سیستم عصبی کودک نقش موثری داشته باشد. شما می‌توانید این اسیدهای چرب را در مکمل‌های روغن ماهی که حاوی دو نوع امگا 3  EPA و DHA هستند، پیدا کنید.

در اینجا چند غذای غنی از امگا ۳ را معرفی کرده‌ایم که می‌توانند برای تامین امگا ۳  بدن شما مفید باشند:   ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی میگو و اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید نوعی امگا ۳ به نام ALA را در مکمل‌های روغن جلبک پیدا کنید؛   تاثیر ویتامین C بر باروری این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی بوده که به مبارزه با مولکول‌های آسیب رسان به DNA به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد بیش از حد در بدن ممکن است سطح باروری را در مردان و زنان کاهش دهد.   این ویتامین بسیار مهم می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کرده و توانایی جذب آهن را بهبود بخشد و در عین حال به ساخت استخوان.ها و دندان‌های کودک نیز کمک کند. توجه داشته باشید که بسیاری از ویتامین‌های دوران بارداری حاوی ویتامین C به‌عنوان اسید اسکوربیک هستند، بنابراین با توجه به این که مؤسسه ملی سلامت دوزهای زیادی از مکمل‌های ویتامین C را در دوران بارداری توصیه نمی‌کند باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.   ویتامین C همچنین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود که می‌توانید آن‌ها را در برنانه‌ی غذایی خود چه پیش از باردار شدن و چه پس از باردار شدن جای دهید. این مواد غذای شامل پرتقال، گریپ فروت، کیوی، فلفل سبز و قرمز، گوجه فرنگی و بروکلی می‌شوند؛   ویتامین E: یک ویتامین مفید برای آقایان و بانوان تحقیقات دیگر نشان داده است که مردان مبتلا به ناباروری بیشتر از سایر افراد با سطوح پایین ویتامین E روبه‌رو هستند و زمانی که مصرف ویتامین E و مکمل سلنیوم را شروع کرده‌اند، شاهد بهبود حرکت اسپرم (یعنی توانایی اسپرم برای حرکت از طریق اسپرم) بودند.

پس می‌توان گفت این ویتامین در افزایش باروری مردان نقش دارد.      شما می توانید ویتامین E را در برخی مواد غذایی از جمله تخمه آفتابگردان، روغن آفتابگردان، فندق، بادام زمینی، کره بادام زمینی، اسفناج و بروکلی بیابید. در نظر داشته باشید که در رابطه با میزان مجاز ویتامین E دریافتی در طول روز  لازم است که از فوق تخصص زنان مشهد وقت بگیرید و با پزشک مشورت کنید.   رفع مشکل باروری با  ویتامین D  مطالعات نشان داده است که زنانی که سطح ویتامین D پایینی دارند ممکن است نسبت به زنانی که سطوح بالاتری از این ویتامین را دارند بیشتر برای باردار شدن دچار مشکل شوند. علاوه بر این، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که دریافت ویتامین D کافی ممکن است شانس موفقیت IVF را نیز افزایش دهد.

هم مردان و هم زنان باید روزانه 15 میکروگرم (یا 600 IU) ویتامین D دریافت کنند. از آنجایی که ما در درجه اول ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کنیم، بسیاری از افراد فاقد این ماده مغذی هستند. به خصوص کسانی که زمان زیادی را در خارج از منزل نمی‌گذرانند یا پوست تیره‌تری دارند (پوست تیره حاوی ملانین بیشتری است؛ رنگدانه‌ای که توانایی فرد برای تولید ویتامین D از نور خورشید را کاهش می‌دهد.).

این ویتامین را می‌توانید در مواد غذایی مانند شیر غنی شده، غلات غنی شده، سالمون، زرده تخم مرغ وکنسرو ماهی تن بیابید؛   ویتامین B  برای تقویت تخمک گذاری احتمالاً قبلاً درباره اسید فولیک و به ویژه ویتامین B9 یا فولات که در غذا یافت می‌شوند شنیده‌اید. اسید فولیک به‌عنوان محبوب‌ترین ویتامین دوران بارداری، با کمک به ساخت قلب و سیستم گردش خون کودک و کاهش خطر نقص لوله عصبی، وجود دارد. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد اسید فولیک ممکن است به افزایش میزان باروری و کاهش خطر ناباروری مرتبط با تخمک‌گذاری کمک کند. قبل از باردار شدن، به 400 میکروگرم فولات در روز نیاز دارید.

فولات را می‌توانید از برخی مواد غذایی مانند اسفناج، غلات صبحانه، مارچوبه، کاهو و آووکادو دریافت کنید؛    ال کارنیتین مناسب برای سندرم پلی کیستیک ترکیبی است که در بیشتر سلول ‌های بدن ما یافت می‌شود و به ما در سوزاندن انرژی کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ال کارنیتین می‌تواند به اختلالاتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، اندومتریوز و قاعدگی دردناک کمک کند. در صورتی که یک بیماری زمینه‌ای دارید، احتمالاً نیازی به مصرف مکمل‌های حاوی ال کارنتین نخواهید داشت.

ال کارنتین به طور طبیعی در برخی از مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، مرغ و لبنیات یافت می‌شود. کبد و کلیه‌ها نیز به اندازه کافی این ماده را می‌سازند؛   کلسیم برای رفع مشکلات آندومتریوز در مورد اینکه آیا کلسیم می‌تواند باروری را افزایش دهد اطلاعات زیادی در دست نیست، اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مقادیر بیشتر کلسیم با کاهش خطر ابتلا به آندومتریوز همراه است، وضعیتی که می‌تواند باردار شدن را دشوارتر کند. بهتر است برای کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی (فشار خون در دوران بارداری) مصرف کلسیم را پیش از بارداری شروع کنید. کلسیم به صورت طبیعی در مواد غذایی از جمله شیر، ماست، پنیر، کلم بروکلی و سالمون یافت می‌شود؛   روی ویتامینی برای باروری مردان  مصرف روی می‌تواند در افزایش باروری مردان نقش داشته باشد.

برخی تحقیقات می‌گویند که روی ممکن است به محافظت از ساختار اسپرم در مردان کمک کند و ترکیبی از روی، ویتامین E و ویتامین C ممکن است حرکت اسپرم را بهبود بخشند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که مردانی که کمبود روی دارند ممکن است بیشتر در معرض مشکلات باروری باشند. روی در خرچنگ، لوبیای پخته شده، غلات، دانه کدو تنبل، بادام هندی و نخود وجود دارد.   سلنیوم برای بارداری سریع و راحت سلنیوم یک ماده مغذی است که به طور طبیعی در غذاهای دریایی، گوشت، مرغ، لبنیات و نان یافت می‌شود. مقدار توصیه شده برای مردان و زنان 55 میکروگرم در روز است.

کمبود سلنیوم در مردان می‌تواند باعث ناباروری شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنانی که سلنیوم کافی دریافت نمی‌کنند زمان بیشتری برای باردار شدن نیاز دارند. احتمال زیادی وجود دارد که در رژیم غذایی خود سلنیوم کافی دریافت کرده باشید و نیازی به مصرف مکمل نباشد.

همچنین می توانید سلنیوم را از غذاهایی مانند پنیر، میگو، و مرغ پنیر دریافت کنید.   برای کمک به افزایش باروری مردان و همچنین افزایش باروری زنان لازم است که مصرف ویتامین‌های گفته شده در این مقاله را زیر نظر پزشک زنان خود جدی بگیرید.  . .


بازنشر از : بیتوته


کارشناسی خودرو در کرج - تشخیص رنگ ماشین