یک شرکت لیزینگ خودرو در تحقیقی پیش‌بینی کرده که تراشه هوش مصنوعی تسلا تا ۱۱ سال دیگر از مغز انسان هوشمندتر شود.

1401\06\12 19:48:10


هوش‌ مصنوعی تسلا تا ۱۱ سال دیگر از مغز انسان قدرتمندتر می‌شود!

یک شرکت لیزینگ خودرو در تحقیقی پیش‌بینی کرده که تراشه هوش مصنوعی تسلا تا ۱۱ سال دیگر از مغز انسان هوشمندتر شود.

مطالعه جدید یک شرکت لیزینگ خودرو نشان می‌دهد که اتومبیل‌های خودران تسلا می‌توانند تا سال ۲۰۳۳ از انسان‌ها باهوش‌تر شوند.

این تحقیق به بررسی تراشه هوش مصنوعی اختصاصی تسلا پرداخته و آن را با نسل‌های قبلی همین سیستم و مغز انسان‌ها مقایسه کرده است.

شرکت Vanarama در تحقیقی به سراغ سیستم پردازش و هوش مصنوعی خودروهای تسلا رفته و دریافته که ریزتراشه‌های این شرکت می‌توانند تا ۱۱ سال دیگر قوی‌تر از مغز انسان شوند. توانمندی‌های تراشه‌های تسلا سالانه با نرخ ۴۸۶ درصد در حال بهتر شدن هستند و اگر زمان آغاز توسعه این سیستم را در نظر بگیریم، حدود ۱۷ سال طول می‌کشد تا بلوغ آن را ببینیم. (ذهن انسان در ۲۵ سالگی به بلوغ می‌رسد.)

تراشه D۱ تسلا حالا ۳۰ برابر قوی‌تر از تراشه‌ای است که این شرکت ۶ سال پیش از آن استفاده می‌کرد.

اولین تراشه‌ای که Vanarama بررسی کرده، قطعه‌ای محصول انویدیا مربوط به سال ۲۰۱۶ است که در هر ثانیه ۱۲ تریلیون عملیات را انجام می‌داد. D۱ حالا قادر به انجام ۳۶۲ تریلیون عملیات در هر ثانیه است.

پیشرفت تراشه‌های تسلا خیره‌کننده است

«واناراما» می‌گوید: «با این نرخ، تراشه هوش مصنوعی خودران تسلا فقط ظرف ۱۱ سال (۱۰.۹۴ سال) یعنی تا سال ۲۰۳۳ (با انجام یک کوادریلیون عملیات در هر ثانیه) از مغز انسان فراتر می‌رود.» تراشه D۱ پارسال در رویداد AI Day معرفی شد و برای ابرکامپیوتر Dojo توسعه یافته بود.

تراشه قبلی این شرکت موسوم به Hardware ۳ می‌توانست در هر ثانیه ۱۴۴ تریلیون عملیات انجام دهد. این رقم برای Hardware ۲ معادل ۷۲ تریلیون بود.

پس با این نرخ پیشرفت اصلا عجیب نیست که کامپیوترها خیلی زود قدرتمندتر از مغز انسان شوند. این دستگاه‌ها حالا بسیاری از عملکردهای عصبی را شبیه‌سازی کرده‌اند. تسلا امسال هم رویداد AI Day دیگری خواهد داشت تا احتمالا از تراشه جدید D۱ و البته ربات انسان‌نمای آپتیموس پرده بردارد.

.

.


بازنشر از : منبع: دیجیاتو


چراغ خطی و تعمیرات چراع ال ای دی