1403\02\14 17:48:08


کربوکسی تراپی چیست- از موارد مصرف تا عوارض جانبی مهم

کربوکسی تراپی (Carboxytherapy) یک روش غیرجراحی است که سلولیت، ترک‌های پوستی و سیاهی زیر چشم را از بین می‌برد

کربوکسی تراپی (Carboxytherapy) یک روش غیرجراحی است که سلولیت، ترک‌های پوستی و سیاهی زیر چشم را از بین می‌برد.

در این روش درمانی که امروزه به‌طور گسترده در کلینیک‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دی‌اکسید کربن به زیر پوست تزریق می‌شود تا با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن به رفع مشکلات آن‌ها کمک کند.

در این مقاله از دیجی‌کالا مگ نحوه‌ی انجام کربوکسی تراپی را توضیح می‌دهیم و به بررسی مزایا و عوارض جانبی آن می‌پردازیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:/*/

کربوکسی تراپی چیست؟
فواید کربوکسی تراپی صورت و سایر نواحی بدن چیست؟
کربوکسی تراپی چه کاربردهایی دارد؟
کربوکسی تراپی زیر چشم و سایر نواحی بدن چگونه انجام می‌شود؟
چگونه برای کربوکسی تراپی آماده شویم؟
بعد از کربوکسی تراپی چه اتفاقی می‌افتد؟
چه نتایجی را می‌توان از کربوکسی تراپی انتظار داشت؟
کربوکسی تراپی چه عوارضی دارد؟
کربوکسی تراپی به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

/*/

کربوکسی تراپی چیست؟

دی‌اکسید کربن (CO2) همان‌طور که از نام آن مشخص است، از یک اتم کربن (C) و ۲ اتم اکسیژن (O) تشکیل شده است. این گاز نامرئی و بی‌بو توسط همه‌ی انسان‌ها و حیوانات در طی فرآیند تنفس تولید می‌شود.

در مقابل، گیاهان و درختان CO2 را جذب می‌کنند تا از آن برای فرآیند فتوسنتز استفاده کنند. فتوسنتز به رشد گیاهان کمک می‌کند و به نوبه‌ی خود باعث افزایش تولید اکسیژن می‌شود.

دی‌اکسید کربن همچنین با سوزاندن سوخت‌های فسیلی به وجود می‌آید. از این‌رو نگرانی‌های زیادی درباره‌ی تولید بیش از حد آن وجود دارد.

اما علیرغم اثرات بالقوه مضر CO2، این گاز در صنایع غذایی و شیمیایی کاربردهای زیادی دارد و حتی دارای خواصی است که آن را برای استفاده‌ در پزشکی به یک گزینه‌ی مناسب تبدیل می‌کنند.

سلول‌های خونی اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند و در عین حال دی‌اکسید کربن را از آن‌ها می‌گیرند و دفع می‌کنند. متاسفانه، با افزایش سن، اکسیژن کمتری پمپاژ می‌شود که این به معنی کاهش توانایی پوست برای ترمیم خود است.

هنگامی که گاز CO2 به زیر پوست تزریق می‌شود، بدن آن را به‌عنوان کمبود اکسیژن تفسیر می‌کند و خون‌رسانی به ناحیه‌ی مورد نظر را افزایش می‌دهد. بهبود خون‌رسانی باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در اختیار سلول‌ها قرار بگیرد.

از کربوکسی تراپی می‌توان در نواحی مختلف بدن مثل صورت، پلک‌ها، گردن، شکم، بازوها، پاها و باسن استفاده کرد.

کرم روشن کننده وکالی مدل شیر الاغ وزن 115 گرم /*/
کرم روشن کننده وکالی مدل شیر الاغ وزن ۱۱۵ گرم /*/
۵۶,۰۴۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
کرم آبرسان سین بیونیم مدل Comfort حجم 40 میلی لیتر /*/
کرم آبرسان سین بیونیم مدل Comfort حجم ۴۰ میلی لیتر /*/
۴۵۶,۰۵۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
انواع محصولات مراقبت از پوست/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/
  • هایفوتراپی چیست؛ روشی نوین برای جوانسازی و کشیدن پوست

فواید کربوکسی تراپی صورت و سایر نواحی بدن چیست؟

از خرید میکرودرم گرفته تا امتحان کردن‌های روش‌های تخصصی که در مطب انجام می‌شوند، امروزه مردم تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف ظاهر خود را بهبود بخشند و اعتمادبه‌نفس‌شان را تقویت کنند.

کربوکسی تراپی هم از این قاعده مستثنی نیست و فواید زیادی را نصیب افراد می‌کند. کسانی که با این روش تحت درمان قرار می‌گیرند مزایای زیر را تجربه می‌کنند:

  • افزایش جریان خون
  • بهبود خاصیت ارتجاعی پوست
  • کاهش خطوط ظریف و چین‌و‎چروک

کربوکسی تراپی در ترمیم کلاژن و از بین رفتن رسوبات چربی نقش دارد. این روش اغلب به روش‌های تهاجمی‌تر و پرخطرتر مانند لیپوساکشن ترجیح داده می‌شود.

کربوکسی تراپی می‌تواند با افزایش جریان خون در پلک به رفع سیاهی زیر چشم کمک کند.

علاوه بر این، بعضی از پزشکان از آن برای درمان اختلال نعوظ، آرتریت حاد، سندرم رینود و آلوپسی (طاس)ی ناشی از گردش خون ضعیف استفاده می‌کنند.

کربوکسی تراپی چه کاربردهایی دارد؟

پزشک موهای زن بیمار را بررسی می‌کند

گردش خون ضعیف می‌تواند مسؤول ایجاد سلولیت، استرچ مارک (ترک‌های پوستی) و سیاهی زیر چشم است. سلول‌های بدن دی‌اکسید کربن را به‌عنوان یک ماده‌ی زائد آزاد می‌کنند. گلبول‌های قرمز اکسیژنی را که استنشاق می‌کنید می‌گیرند و به بافت‌ها می‌برند.

سپس دی‌اکسید کربن تولیدشده در بافت‌ها را جذب می‌کنند تا توسط ریه‌ها و به کمک بازدم از بدن دفع شود.

پزشک می‌تواند با تزریق دی‌اکسید کربن، گردش خون را در یک منطقه‌ی خاص افزایش دهد و باعث هجوم گلبول‌های قرمز خون به آن ناحیه شود. هنگامی که این سلول‌ها به محل مورد نظر می‌رسند، گردش خون را افزایش می‌دهند. این پدیده برای ترمیم خاصیت ارتجاعی پوست و افزایش درخشندگی پوست زیر چشم مفید است.

در حال حاضر، از کربوکسی تراپی برای درمان مشکلات زیر استفاده می‌شود:

۱.

استرچ مارک‌

استرچ‌ مارک‌ها یا ترک‌های پوستی خطوط باریک و ریزی هستند که روی شکم، سینه‌ها، باسن یا سایر نواحی بدن ایجاد می‌شوند. آن‌ها دردناک یا مضر نیستند، اما از نظر ظاهری می‌توانند آزاردهنده باشند. هر کسی ممکن است دچار استرچ مارک شود، با این حال ا زنان به‌خصوص زنان باردار بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

افزایش یا کاهش وزن سریع هم احتمال ابتلا به استرچ مارک را بالا می‌برد.

کربوکسی تراپی می‌تواند ترک‌های پوستی را کاهش دهد. چون تزریق دی‌اکسید کربن باعث تحریک سلول‌هایی به‌نام فیبروبلاست‌ می‌شود که در تولید کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید نقش دارند. این مواد روی ترک‌های پوستی تاثیر می‌گذارند و به محو شدن آن‌ها کمک می‌کنند.

۲.

سلولیت

سلولیت یک بیماری پوستی بسیار شایع و بی‌ضرر است که باعث ایجاد برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های زیادی روی ران، باسن و شکم می‌شود. این عارضه در زنان شایع‌تر است. همچنین بالا رفتن سن، چاقی و داشتن سبک زندگی کم‌تحرک احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.

یکی از مزایای مهم کربوکسی تراپی کاهش سلولیت یا چربی‌های زیر پوست است.

این روش درمانی همچنین می‌تواند با از بین بردن چربی اضافی در نواحی خاصی از بدن برای پیکرتراشی استفاده شود. تزریق دی‌اکسید کربن به این نواحی باعث کاهش تعداد سلول‌های چربی و سفت شدن پوست می‌شود. کربوکسی تراپی اغلب همراه با لیپوساکشن برای کانتورینگ بدن (از بین بردن پوست و چربی اضافی) توصیه می‌شود.

۳.

سیاهی زیر چشم

سیاهی زیر چشم معمولا به‌دلیل گردش خون ضعیف و تجمع خون در زیر پلک پایین ایجاد می‌شود. تزریق گاز دی‌اکسید کربن به زیر پلک باعث تحریک رشد عروق خونی جدید و انبساط (گشاد شدن) عروق خونی موجود می‌شود. درنتیجه، گردش خون بهبود می‌یابد و سیاهی زیر چشم کمتر می‌شود.

۴.

ریزش مو و طاسی

یک زن موهای خود را از برس جدا می‌کند

از کربوکسی تراپی می‌توان برای کمک به رشد مو و حتی کاهش ریزش مو هم استفاده کرد. هنگامی که مقادیر کنترل‌شده‌ی دی‌ا‌کسید کربن به پوست سر تزریق می‌شود، گردش خون فورا بهبود می‌یابد و مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به ناحیه‌ی مورد نظر می‌رساند.

۵. زخم‌های مزمن

اگر با خرید کرم و ژل ترمیم‌کننده موفق به درمان زخم‌های مزمن نشدید، توصیه می‌کنیم کربوکسی تراپی را امتحان کنید.

زخم‌های مزمن معمولا از مشکلات زمینه‌ای مثل دیابت یا بیماری شریان محیطی ناشی می‌شوند.

ایجاد زخم‌ بخش ناخوشایند اما اجتناب‌ناپذیر زندگی است. این اتفاق ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت به مشکلات جدی سلامتی منجر شود. چون دیابت روی گردش خون تاثیر می‌گذارد و باعث کند شدن حرکت آن می‌شود.

درنتیجه، مواد مغذی کافی در اختیار زخم قرار نمی‌گیرد و زخم به‌کندی بهبود می‌یابد یا هرگز از بین نمی‌رود.

در بیماری شریان محیطی هم عروق باریک می‌شوند. بنابراین جریان خون در اندام‌های مختلف به‌ویژه دست‌ها و پاها کاهش می‌یابد و فرآیند ترمیم زخم مختل می‌شود.

۶. مشکلات واژن

زنان به‌دلایل مختلف از جمله افزایش سن، یائسگی، بارداری و استرس با مشکلات زیادی مثل خشکی واژن و درد هنگام رابطه‌ی جنسی روبه‌رو می‌شوند.

کربوکسی تراپی واژن به رشد مویرگ‌های جدید و درنتیجه به افزایش جریان خون در این ناحیه کمک می‌کند.

کربوکسی تراپی نه‌تنها باعث جوانسازی واژن می‌شود، بلکه می‌تواند عملکرد آن را هم بهبود بخشد. از فواید تزریق دی‌اکسید کربن به واژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن شدن پوست ناحیه‌ی تناسلی
  • رفع شلی و افتادگی واژن
  • از بین بردن اسکارهای واژن
  • رفع ترک‌های پوستی در ناحیه‌ی تناسلی
  • کاهش چین‌وچروک‌های ناحیه‌ی تناسلی
  • افزایش جذابیت زنانه
  • بهبود اعتما به‌نفس برای برقراری رابطه‌ی جنسی
لوسیون تقویت کننده مو پردیکا مدل P1 حجم 60 میلی لیتر /*/
لوسیون تقویت کننده مو پردیکا مدل P1 حجم ۶۰ میلی لیتر /*/
۵۵۸,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
نرم کننده مو اگزونیک مدل خاویار حجم 300 میلی لیتر /*/
نرم کننده مو اگزونیک مدل خاویار حجم ۳۰۰ میلی لیتر /*/
۱۰۰,۶۸۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
انواع محصولات مراقبت از مو/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/

کربوکسی تراپی زیر چشم و سایر نواحی بدن چگونه انجام می‌شود؟

ممکن است نحوه‌ی انجام کربوکسی تراپی برای نواحی مختلف بدن متفاوت باشد. اما به‌طور کلی مکانیسم آن یکسان است.

در این روش، مخزن گاز دی‌ا‌کسید کربن با لوله‌ی پلاستیکی به یک تنظیم‌کننده‌ی جریان متصل است. پزشک میزان جریان گاز از مخزن را با دقت تنظیم می‌کند.

گاز از طریق تنظیم‌کننده‌ی جریان وارد لوله‌های استریلی می‌شود که در انتهای آن‌ها یک فیلتر قرار دارد. فیلتر هر گونه ناخالصی را قبل از رسیدن به بدن حذف می‌کند.

سپس گاز به یک سوزن بسیار کوچک می‌رسد که در سمت دیگر فیلتر تعبیه شده است.

پزشک از طریق این سوزن می‌تواند گاز CO2 را به زیر پوست تزریق کند.

کربوکسی تراپی یک روش سرپایی است که معمولا هر جلسه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

  • میکرونیدلینگ چیست و چه کاربردها و عوارضی دارد؟

چگونه برای کربوکسی تراپی آماده شویم؟

در بیشتر موارد، به هیچ آمادگی خاصی برای کربوکسی تراپی نیاز نیست. با این حال، ممکن است پزشک بسته به شرایط شما دستورالعمل‌های خاصی را توصیه کند. برای مثال، احتمال دارد از شما بخواهد مصرف بعضی از داروها را قبل از کربوکسی تراپی به‌طور موقت قطع کنید.

بعد از کربوکسی تراپی چه اتفاقی می‌افتد؟

یک زن جوان کربوکسی تراپی در فیشیال انجام می‌دهد

اگر هدف از کربوکسی تراپی درمان استرچ مارک و اسکار باشد، احتمالا هیچ دردی را احساس نمی‌کنید.

چرا که بافت اسکار فاقد عصب است. با این حال، ممکن است به‌دلیل تورم استرچ مارک‌ها دچار خارش شوید. خارش باید در عرض پنج دقیقه برطرف شود.

کسانی که برای درمان سلولیت و رفع رسوبات چربی از کربوکسی تراپی کمک می‌گیرند، در حین تزریق احتمالا در این ناحیه احساس فشار می‌کنند.

این فشار که از انبساط گاز ناشی می‌شود مشابه احساسی است که هنگام اندازه‌گیری فشار خون تجربه می‌کنید.

علاوه بر این، در نواحی تحت درمان به‌مدت ۲۴ ساعت احساس گرما و  گزگز خواهید داشت. چون گاز دی‌اکسید کربن اثربخشی خود را شروع می‌کند و گردش خون را بهبود می‌دهد. با این حال، این احساس به‌قدری خفیف است که می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌ی خود را بعد از درمان از سر بگیرید.

افرادی که از کربوکسی تراپی برای کاهش چربی یا درمان سلولیت استفاده می‌کنند باید به‌مدت ۲۴ ساعت از غوطه‌ور کردن بدن خود در آب بپرهیزند.

این توصیه شامل شنا و استفاده از وان حمام می‌شود.

چه نتایجی را می‌توان از کربوکسی تراپی انتظار داشت؟

نتایج حاصل از کربوکسی تراپی فورا ایجاد نمی‌شوند و برای همیشه دوام ندارند. بسته به ناحیه‌ای از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد، ۶ تا هشت جلسه طول می‌کشد تا شما متوجه‌ تغییرات بدن خود شوید. حتی گاهی‌اوقات برای کسب نتیجه‌ی مطلوب به مدت زمان بیشتری نیاز دارید.

به‌عنوان مثال، ۱۵ تا ۳۰ جلسه طول می‌کشد تا مشکلاتی مانند آلوپسی یا زخم برطرف شوند.

به‌علاوه، ذکر این نکته ضروری است که کربوکسی تراپی باید هر سه تا ۶ ماه یک‌بار تکرار شود تا نتایج به دست آمده از آن ماندگار باشند.

کربوکسی تراپی چه عوارضی دارد؟

کربوکسی تراپی یک روش نسبتا ایمن و بدون درد است که هیچ عارضه‌ی خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال، بعضی از افراد ممکن است در محل تزریق به‌ویژه در بازوها و پاها با مشکل کبودی مواجه شوند. این کبودی باید ظرف یک هفته برطرف شود.

پس از یک جلسه کربوکسی تراپی ممکن است در پوست خود احساس گرما، خارش یا سوزن سوزن شدن داشته باشید.

چون گردش خون در ناحیه‌ی مورد نظر افزایش می‌یابد و گاز شروع به کار می‌کند. این علائم می‌توانند تا ۲۴ ساعت پس از درمان ادامه یابند.

علاوه بر این، احتمال پف کردن ناحیه‌ای که تزریق روی آن انجام شده است، وجود دارد. این مشکل معمولا در زیر چشم اتفاق می‌افتد و در عرض چند روز برطرف می‌شود.

چون بدن شما گاز را جذب می‌کند.

  • فیبروز ابرو چیست و چه تفاوتی با میکروبلیدینگ دارد؟

کربوکسی تراپی به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

پزشک روی صورت یک زن جوان کربوکسی تراپی انجام می‌دهد

کربوکسی تراپی برای همه‌ی افراد ایمن یا بی‌خطر نیست. برای مثال، زنان باردار یا شیرده نباید از آن استفاده کنند. همچنین در صورت ابتلا به هر یک موارد زیر توصیه می‌شود از کربوکسی تراپی صرف‌نظر کنید:

  • اختلال در لخته شدن خون
  • بیماری قلبی شدید
  • سکته‌ی مغزی
  • فشار خون بالا (درمان‌نشده)
  • عفونت فعال
  • تب
  • قانقاریا
  • نارسایی کلیه

کلام پایانی

کربوکسی تراپی یک روش ایمن و موثر برای مقابله با طیف وسیعی از نگرانی‌های مرتبط با گردش خون ضعیف است.

این روش درمانی با بهبود جریان اکسیژن به مناطق مختلف بدن می‌تواند پوست شما را احیاء و بازسازی کند و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود بخشد. علاوه بر این، برای رفع سلولیت، بهبود زخم‌های مزمن و درمان مشکلات واژن گزینه‌ی ایدئالی است.

کربوکسی تراپی وقت‌گیر نیست، اما به جلسات درمانی متعدد نیاز دارد و ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا اثرات آن مشخص شود. اگر قصد امتحان کردن این روش را دارید، با پزشک مشورت کنید تا ببینید که آیا کاندید مناسبی برای آن هستید یا خیر.

.

.


بازنشر از : digimag