سفیر سابق ایران در لبنان: هر چند که امیدواری‌هایی نسبت به احیای برجام بسیار بیش از گذشته انجام می‌شود اما حتی یک روز هم زودتر این تفاهم و توافق بین ایران و 1+4 انجام شود زودتر می‌

1401\06\03 23:47:07


هنوز شرایط حساس است؛ اسرائیلی‌ها و مخالفان دیگر می‌خواهند جلوی توافق را بگیرند. همه باید از تیم مذاکره کننده ایران حمایت کنند

سفیر سابق ایران در لبنان: هر چند که امیدواری‌هایی نسبت به احیای برجام بسیار بیش از گذشته انجام می‌شود اما حتی یک روز هم زودتر این تفاهم و توافق بین ایران و 1+4 انجام شود زودتر می‌توان از دستاوردها و ثمرات آن استفاده کرد.

محمدعلی سبحانی گفت: هر زمان این اتفاق بیفتد باید همه جناح‌‌های داخلی و هر کسی در افکار عمومی تاثیر دارد بدون توجه به عقبه تیم مذاکره کننده از آن حمایت کنند و به این کار مثبتی که برای کشور انجام می‌شود توجه کنند تا بتوانند در این گام‌های پایانی با اعتماد به نفس هر چه بیشتر این بحث را به ثمر برسانند و ما بتوانیم از این تحریم‌های غیرعادلانه‌ای که علیه ایران صورت گرفته و ایجاد شده خلاصی پیدا کنیم.

این اتفاق در نهایت می‌تواند منجر به این شود که فضای بهتری در تجارت و سرمایه‌گذاری و روابط خارجی ایجاد گردد. ما وقتی بتوانیم به‌طور طبیعی با چنین مجموعه بزرگی در جهان حتی به یک توافق برسیم تاثیر خود را در روابط‌مان با سایر کشورها چه در منطقه و چه در هر نقطه دیگری خواهد گذاشت. از طرف دیگر با توجه به اظهار نظرهای مختلف در خصوص احیای برجام و مواضع اخیر آقای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌توان فهمید که آمریکایی‌ها گرچه تا کنون در اعلام موضع معطل کرده‌اند اما خیلی زود پاسخ خواهند داد و پاسخ‌شان نیز مثبت خواهد بود.

به نظر می‌رسد که هیچ جایی برای معطل کردن وجود ندارد و زمانی که توافقات و مذاکرات تا این سطح پیشرفت کرده جای هیچ گونه تامل نیست. لذا به حرف‌های آقای بورل خوشبین هستم و اشاره‌ای که سخنگوی وزارت امورخارجه به موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و نوع این تبادل و مساله انتقام از قاتلان شهید سلیمانی داشته و سایر مسائل و موضع‌گیری‌هایی که در ایران، اروپا و آمریکا انجام شده همه حاکی از این است که حواشی توافق در حال پیشروی خوبی است. لکن هنوز شرایط حساس است و هنوز اسرائیلی‌ها و مخالفان دیگری هستند که بخواهند از فرصت استفاده کنند و جلوی توافق را بگیرند.

هر چند که به نظر می‌رسد همه چیز آماده است اما باز هم شرایط حساس است و به هیچ عنوان نباید تاخیری صورت گیرد و افکار عمومی هر چند در این مرحله دغدغه‌های زیادی در خصوص مسائل داخلی دارند و مسائلی که شاید انتقاداتی به آنها وارد باشد اما در این پرونده و در این موضع باید تیم مذاکره کننده حمایت شود تا موضوع رفع تحریم‌ها به قول تیم مذاکره کننده و برجام به نتیجه برسد؛ نتیجه آن اعلام شود و کشور و مردم از ثمرات مثبتش استفاده کنند.

. .


بازنشر از : منبع: آرمان ملی


نمایندگی زومر - جک پارکینگ زومر - ریموت زومر